Kender I det, at kunderne ikke vil betale? I sidste uge hjalp jeg min nære kammerat med en oversættelsesopgave. Han skulle have oversat en tekst fra dansk til svensk på no time til ingen penge for sin kunde. Jeg tilbød ham som hjælp, min kontakt i Sverige, for hvem er bedre til svensk end en svensker som studerer på universitetet deroppe. (Jeg kan til enhver tid stå inde for kvaliteten, da han læser litteratur ved Lunds Universitet og hans lektor har kigget teksten igennem, da han gerne vil gøre oversættelse til studiejob). Fyren anslog ca. 1.5 time inkl. korrektur etc. og som en vennetjeneste afslog jeg mit normale fee, altså skulle kammeratens kunde betale DKK. 200,- + moms. Jeg betaler fyren og skal derefter opkræve beløbet direkte hos kunden. Ydelsen blev leveret den 3. marts men pga. travlhed får jeg først afsendt fakturaen i dag. I aften får jeg så en mail om: at kvaliteten ikke er i orden at min kammerat ikke har stillet korrekte krav at kunden selv er nødt til at ty til familie og venner i Sverige for at rette det igennem At vi ikke bør oversætte til professionelt brug. ! Jeg sendte selvfølgelig mailen videre og bad Fyren og familien bestride postulaterne, da jeg antog at det var et forsøg fra kunden på ikke at betale. Hvad nogle mennesker ikke gør for ikke at betale. Heldigvis er det første gang jeg oplever dette - og kan kun sige, at mit instinkt ikke tog fejl. Er lykkelig over, at jeg valgte at være mellemled mellem kunden og min svenske kontakt, så han i det mindste fik sin betaling. Havde lige brug for at læsse af - før natten kalder og jeg i morgen skal skrive et høfligt men bestemt svar ;-) |
Hvis han var utilfreds skulle han havde kontaktet dig den dag han fik den eller dagen efter. Han kan ikke komme en uge efter når du sender regningen og sige det ikke er iorden. Du skal da have dine penge og sådan er det. :)