Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny på arbejdsmarkedet - Hvilken a-kasse anbefaler I?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 11
Indlæg ialt: 98
Fra  Webcph.dk Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Min kæreste har netop fået sit første fuldtidsjob efter hun blev færdig med skolen. 

Men vi har svært ved at overskue, hvilken a-kasse hun skal vælge. Nogle der kan hjælpe?

Hun tjener lige i starten af 20'erne :)

På forhånd tak,

Mvh
Jeff 

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 19:59

En der er i samme branche som hun arbejder i. A-kasse reglerne er de samme så vidt jeg ved, men det er klart at en branche specifik a-kasse bedre vil kunne hjælpe i tilfælde af arbejdsløshed.

Fra Randers
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 254
Fra  Jobfisk.dk Skrevet kl. 21:08

Der findes en hel bunke a-kasser. Jeg har samlet dem her: http://www.jobfisk.dk/a-kasser.html

De fleste kan vælges af alle og der er ingen forskel i hvad man får i dagpenge. De fleste vælger ud fra hvad de skal betale og/eller om det er en fagrelevant a-kasse.
Det har ikke betydning, hvad hun tjener i forhold til valg af a-kasse.

Man kan også kigge lidt på hvad de enkelte a-kasser tilbyder af ekstra ydelser til deres medlemmer.

Og i øvrigt tillykke med arbejdet til hende :-)

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 21:13

Hvis hun "bare" skal bruge a-kassen til at få penge ved evt. ufrivillig arbejdsløshed, er det hip som hap hvilken a-kasse hun er medlem af, da de alle yder den samme service, og koster ca det samme, for akasse delen. Dog kan det være en ide at vælge en der har en afdeling forholdsvis tæt på ens bopæl, hvis man ender med at være arbejdsløs, da man ofte skal ind til en samtale i ny og næ, og så er det lidt øv at skulle køre 100-150km for at få den samtale. (specielt hvis man vil på 6 ugers selvvalgt kursus skal man til et par samtaler med akassen)

Skal hun derimod også bruge fagforening kan det være en fordel at tage den fagforening der er inde for branchen.

Jeg kan ihvertfald ikke anbefale Frie Funktionærers fagforening, har været medlem der, og fik ingen hjælp da jeg havde brug for det, på trods for at a-kasse delen var helt fin da jeg havde brug for den (gik på 6 ugers selvvalgt kursus 4 dage efter jeg blev ledig sidst)

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 09:47
Tilmeldt 24. Mar 13
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 10:15
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

af erfaring aldrig bare gå efter en billig fagforening og a-kasse aldrig jeg anbefalder helt klar 3f hvis det er indenfor det fag hun er. men aldrig tag krifa aldrig de er så dårlige så man aldrig fatter det.

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 11:31

Lars Olsen:
men aldrig tag krifa aldrig de er så dårlige så man aldrig fatter det.

Sjovt du skriver det,  hvad med et argument?

For dem jeg kender der er i Krifa, har aldrig haft problemer med dem, de har fået ekstra kurser, som de faktisk ikke var berettigede til, ifølge dagpengeloven, og mere end de 6 ugers selvvalgt kursus (ja, en fik endda 2x 6 ugers kursus uden at have garanti for job bagefter)

Og igen, hvis det er A-kassen, så er det jo kun for at kunne få penge i det tilfælde at det går galt, og der er der jo lovbestemmelser der siger hvad der skal være opfyldt, og hvad du får. Der er 3F ikke bedre end de billige gule a-kasser, det er kun med den faglige viden i fagforeningen, som kun er brugbar som lønmodtager. (melder mig selv ud af 3F imorgen, da jeg ikke har brug for dem som selvstændig)

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 12:05

Har svært ved decideret at anbefale en bestemt fremfor en anden, da jeg selv kun har erfaring med en - og er forholdsvis ny i akassen, men jeg er hos Business Danmark og der er der sq ingen problemer, så kan da anbefale dem Smile

Tilmeldt 24. Mar 13
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 12:38

hejsorry så lang tid jamen jeg blevet fyret under sygdom og de så det som jeg godkendte det så de ga mig karantæne og kender utroligt mange der har problemer med de kan vinde en sag og når de så er rygget fagforening så er der dårligt nok gået en uge

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)