Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Design af SEO venlig parameter strategi?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :
I EasyFlow er vi igang med at konstruerer en Designer applikation, så der bliver komplet designfrihed af vores kunders webshops. Selve applikationen er Drag-n-Drop baseret, så kunden (eller hans reklamebureau) kan sammensætte de forskellige layouts præcist som han ønsker.

I den forbindelse skal jeg designe en url strategi der muligegøre at de forskellige grafiske komponenter, kommunikerer med deres forretningskomponenter.

Dette er nok udfra et SEO synspunkt noget rigtigt skidt, fordi det giver lange grimme url''er. Så jeg har brug for lidt hjælp til at vælge den mindst grimme løsning:

Som eksempel er flg. url''er lavet for hvordan de vil se ud, ved visning af side 3 i en søgning på ordet Bil.

Løsning 1:

side.html?3F2504E0-4F89-11D3-9A0C-0305E82C330&side=3&11D311D3-05E8-D311-5E82-0305E82C330&soegeord=Bil

Løsning 2:

side/3F2504E0-4F89-11D3-9A0C-0305E82C330/side_3/11D311D3-05E8-D311-5E82-0305E82C330/soegeord_Bil.html

Alternativt kan jeg tvinge brugeren til at indtaste et unikt navn for instansen af forretningskomponenten (Dette vil give en del ekstra arbejde for brugerne). Dette giver mulighed for flg. løsninger:

Løsning 3:

side.html?SoegeResultat&side=3&Soegning&soegeord=Bil

Løsning 4: 

side/SoegeResultat/side_3/Soegning/soegeord_Bil.html

Håber meget at nogen med mere SEO kendskab, end jeg selv kan hjælpe med at træffe den rigtige beslutning.

Med venlig hilsen

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 01:47
Hej Peter

Det simpelthen kunne gøres bedre.

Hvis det ikke kan af en eller anden grund, så undgå så mange skråstreger som muligt.

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:02
Hej Anders

Mange tak for dit svar!

Jeg ved ikke hvordan det kan gøres bedre, da alle informationerne i URL''erne er nødvendige.

Med dit du siger om skråstregerne, bliver det løsning 1 og 3 der er relevante. Derfor må det resterende spørgsmål være om det er værd at gemme guid''erne ?

Med venlig hilsen

Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 20:28
Googles Matt Cutts anbefaler at du holder dig til max 2-3 parametre. Så hvis du har brug for flere kan du overveje at url-rewrite dig ud af det med binde-streger.
Jeg synes 2 guids i URL''en er for meget, det ville jeg prøve og finde en løsning på, eller ihvertfald bruge en kortere repræsentation end guids. En artikel her diskuterer en del mulige måder at lave unikke id''s på: http://west-wind.com/WebLog/posts/4741.aspx . I kunne så oprette tabeller hvor i mapper fra url-repræsentationen over i de guids i bruger internt.

Nu skriver du om løsning 3 at det vil tvinge brugeren til noget ekstra arbejde hvis de skal navngive komponenterne, men kunne i ikke give nogen af komponenterne et default navn(som brugeren så kun behøver ændre hvis han/hun har lyst)? Iøvrigt kan man vel sige at det giver brugeren en ekstra mulighed for at få SEO relevante keywords ind i URL''en.

Jeg synes iøvrigt dit foreslag nr 3 er pænest.

side.html?SoegeResultat&side=3&Soegning&soegeord=Bil

Alternativt kunne man så skrive det som

"side" og ".html" er så egentligt overflødigt så man kunne vel koge det ned til:

Et alternativ i en mere traditionel stil hvor man holder sig på hvad google vil opfatte som 2 parametre er:

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 00:09
Hej Bo

Mange tak for dit svar.

Jeg kan rigtigt godt lide dit forslag med default værdier, faktisk ved jeg lige hvordan det skal implementeres. Ved ikke hvorfor jeg ikke så det selv (Det må være den med skoven for bare træer).

Det kan laves så brugeren ikke behoves at indtaste noget, istedet navngives via defaults plus optælling.

Mht. til dine alternativer så er side desværre ikke overflødig, da den er nødvendig for rendering af siden. Samtidigt kan der også skulle sendes flere argumenter til samme forretningskomponent.

Så de relevante alternativer er:

Forslag 3

og

Hvad ville du foretrække her? Hvordan med bindestregerne, både side navn og parametre kan indeholde dem, hvordan anbefales det at de escapes?

Med venlig hilsen

Tilmeldt 7. Nov 06
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 13:51
med modulet mod_rewrite som er en del af apache-webserveren kan du omskrive urls uden at det påvirker den rent faktiske rendering af urls - f.eks. kan man skrive www.digitalout.dk/searcher.php?=2413/rework=4thorborg/flycoach=!=2467/ragafh/fthap/id?=256 til det noget mere SEO-venlige www.digitalout.dk/Thorborg-prises-i-høje-vendinger/ - simpelthen ved at rendere de forskellige parametre til cleartekst, lave om på dem, merge parametre og hvad har vi. Det er i sagens natur en anelse teknisk, og virker selvfølgelig kun hvis det rent faktisk ER apache man bruger og ikke IIS eller lignende skumle webservere :)

jeg henviser til http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/mod_rewrite.html
for den tekniske forklaring :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:06
Dato: 13-08-2007 13:51:11 Forfatter: nbhansen med modulet mod_rewrite som er en del af apache-webserveren kan du omskrive urls uden at det påvirker den rent faktiske rendering af urls - f.eks. kan man skrive www.digitalout.dk/searcher.php?=2413/rework=4thorborg/flycoach=!=2467/ragafh/fthap/id?=256 til det noget mere SEO-venlige www.digitalout.dk/Thorborg-prises-i-høje-vendinger/ - simpelthen ved at rendere de forskellige parametre til cleartekst, lave om på dem, merge parametre og hvad har vi. Det er i sagens natur en anelse teknisk, og virker selvfølgelig kun hvis det rent faktisk ER apache man bruger og ikke IIS eller lignende skumle webservere :)

jeg henviser til http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/mod_rewrite.html for den tekniske forklaring :)

Med den skumle IIS server er det også muligt at bruge Urlrewrite. Jeg bruger det selv på et par sites jeg er igang med at lave samt på et site der allerede er i luften. Jeg bruger det selv i .NET, men kan forestille mig at det også virker i ASP da jeg allerede bruger det på at snuppe CSS og billede filer.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
Skrevet kl. 21:08

Hej NBHansen

Jeg tror ikke helt jeg har formuleret problemstilling, klart nok.Det er trivielt at lave selve omskrivningen af url'er, selv på en skummel webserver som IIS'en.

Problemstillingen er nærmere hvordan, omskrivningen kan udføres hensigtmæssigt, i den omtalte lidt specielle problemstilling.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)