Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modregning af relevante indkøb før opstart af firma.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har startet mit firma op fra og med d. 4/3 2013, efter en periode med design og udarbejdelse af de varer som jeg vil sælge. Ved et gratis møde med en rådgiver hos Deloitte blev jeg gjort opmærksom på at jeg kunne trække en del af de udgifter jeg havde haft til værkjøj, materialer osv. fra i skat.

Jeg var dog lidt i tvivl omkring perioden, og hvilken dato jeg skulle skrive på disse udgifter, hvorfor jeg skrev tilbage, og fik følgende svar:

"Som jeg nævnte vil SKAT formentlig acceptere virksomhedsrelevante indkøb som ligger op til 6 mdr. bagud. Den er den udmelding, som de tidligere har givet. Eventuelt spørg SKAT hvis du vil være sikker. Så med det forbehold kan du medtage disse omkostninger, og så må du være klar på eventuelle drøftelser med SKAT, hvis de spørger ind til dette.

Men hvis det skal passe med din momsregistrering mv. så må du bogføre alle beløbene på den dato din virksomhed er blevet registeret med modpost som et tilgodehavende du har i firmaet som følge af dine udlæg."

-

Nu er jeg lidt ny indenfor alt hvad der vedrører bogføring osv. så jeg ville høre om der var nogen der kunne give mig et nemt eksempel på hvordan man laver sådan en "modregning".

Hvis jeg f.eks. har købt en vare til firmaet for mine egne penge, er jeg så berettiget til at trække et tilsvarende beløb ud af firmaet uden beskatning når der er penge i kassen fra salg? Registrerer jeg købet som en udgift, og i så fald med / uden moms?

På forhånd tak,

- Magnus

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 16:27

Som De skriver til dig bogføre du det så det passer med din momsreg.

Har du købt det for dine private penge, kan du trække dem ud når du har penge til det.

Bogføre du med et regnskabsporgram debiter du feks varekøb incl moms i resultatopg. Porgrammet vil postere momsen på momskontoen i balancen.

Så krediter du privatkontoen i egenkapitalen, at det står i kredit siger at du har et tilgode, Når du hæver pengene, debiter privatforbrug krediter bank/kasse.

Nu er privatforbrug udlignet.

Tilmeldt 8. Mar 13
Skrevet kl. 20:45

Tak for svaret.

Nu er jeg ikke uddannet indenfor regnskab, hvorfor termer som "debiter privatforbrug krediter bank/kasse" ikke rigtigt giver så meget mening for mig.

Jeg benytter mig af simpeltregnskab.dk hvor jeg under:

Indtægter: kan vælge "ny faktura" el. "ny indtægt"

Udgifter: kan vælge "Ny udgift" og "Krediter Udgift".

-

Kan du evt. forklare mig med disse termer, hvad jeg skulle gøre i praksis, hvis jeg har købt for 125kr (incl. moms) varer til firmaet for mine egne penge?

NB: Det er ikke fordi at jeg ikke gerne vil lære de andre termer, men spørger man bla. wikipedia (http://da.wikipedia.org/wiki/Debet_og_kredit) får man følgende at vide:

"Debet er en regnskabsteknisk betegnelse, som anvendes når en debetkonto tilskrives penge. Ligeledes anvendes kredit for en kreditkonto, der tilskrives penge. Skal man fjerne penge fra en konto, skal man derfor ved en debetkonto kreditere beløbet og ved en kreditkonto debitere beløbet."

Hvad en "debetkonto" er og hvad en "tilskrivning" er, melder artiklen desværre ikke noget om, hvorfor man er hensat til at slå op på ordbogen.dk for at forstå den... Findes der en "regnskab for begyndere" guide et sted, så følger jeg gerne et givent link :-)

Tilmeldt 8. Mar 13
Skrevet kl. 20:50

Se eks. http://www.e-conomic.dk/regnskabsprogram/ordbog/kredit - det virker som om at man skal have taget et kursus i regnskabsføring bare for at kunne forstå hvad de snakker om: "Kredit er den negative side af en balancekonto og den negative side af en resultatkonto."

Hvad er en balancekonto og hvad er den negative side af en resultatkonto..? Kan godt forstå at mange mennesker har svært ved at sætte sig ind i det her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:43

Du må enten acceptere at regnskab helt som fodbold hvor der tales offside eller bilkørsel med bremselængder - er nogle termer, som man kan komme lidt uden om med visse simple regnskabsprogrammer, men nok også, at hvis man er helt blank på regnskab, sagtens kan være god til virksomhed, bare behøve bogholderhjælp. På www.agera.dk kan du hente 3 gratis tilbud på bogholder . per timepris og måske bare til starten

Det du skyder ind køres i status via mellemregning under egenkaptialen, og så er du tabt igen, men på den ene eller anden måde skal du så ha hjælp, for netop indskud og private hævninger SKAL køres rigtigt - eller betaler du for meget i skat

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 13
Skrevet kl. 23:25

Findes der evt. et sted på nettet eller en bog som jeg kan købe og læse i for at kunne sætte mig ind i disse ting? Jeg har rimelig meget uddannelse bag mig og plejer ikke at have problemer med at tilegne mig ny viden, hvis bare jeg ved hvor jeg skal lede. Noget ala. "Accounting for startups 101" el. "Bogholderi for iværksættere"?

Noget Khan Academy lign. (https://www.khanacademy.org/science/core-finance/accounting-and-financial-stateme) ville være optimalt, men der måtte gerne være nogle øvelser som man kunne gennemgå og prøve at løse selv undervejs. Hvis ikke det findes, så er der hermed en idé til fri afbenyttelse, da jeg ikke kan være den eneste der har stået, står el. kommer til at stå i præcis denne samme situation :-)

Har selv søgt lidt på google, men finder mest kurser og tilbud om rådgivning lign. det som du anbefaler.. Tak for tippet mht. www.agera.dk forresten, det ser meget brugbart ud og jeg kan godt forestille mig at jeg vil benytte mig af det i fremtiden til div. ydelser, som jeg måske ikke føler at jeg har lyst tid at bruge tid/penge på at tilegne mig viden til selv at kunne udføre.

Tilmeldt 8. Mar 13
Skrevet kl. 23:33

Er det muligt for dig at lave en step-by-step for hvad du ville gøre, hvis du selv havde lagt 125kr (incl. moms) ud for et stykke værktøj til dig firma (som ikke havde nogen egenkapital på købstidspunktet, men fik det 6 måneder senere)?

Jeg forestiller mig noget ala:

1. Bogfør 125kr som en udgift. Bilag 1. Kvittering for værktøj (Dato = Købsdato)

2. Bogfør værktøj som "aktiv"? Se Bilag 1. (Dato = Købsdato)

2. Bogfør "Indskud fra privat" som passiv (rigtigt ord for gæld i firmaet til en privat person = mig?) (Dato = Købsdato)

3. Når der er penge i kassen (6 mdr. senere), overfør penge til privatkonto, og bogfør... udligning af gæld? (Dato = overførselsdato)

Det ville være en hjælp bare at se rækkefølgen, så kan jeg prøve at læse videre på egen hånd div. steder, men et godt eksempel på rigtigt udført praksis, som man kan sammenholde med "ordlyden" fra fagsproget, kan gøre meget for at give indblik i en ellers lukket verden :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36

Daglig bogføring kan du klare via nemme programmer men hvis alt skal med og du vil ha alle fradrag korrekt - så er en bogholder uddannelse lang og kræver ganske meget for slet ikke at tale om revisor - og er det nu det du vil - eller vil du drive din virksomhed med den du kan? Jeg er IKKE bogholder men har lært mig en del for at hjælpe nogen i familien - jeg har været CEO for en børsnoteret koncern + 10 datterselskaber i Europa og Asien, og jeg kunne læse regnskaber, men havde du spurgt mig en del balance termer var jeg stået af, og da jeg sagde ja til lige at klare økonomisiden for min søn, troede jeg, at det var let som intet, men UPS - moms på benzin hvidpladebiler - invitere konkurrenten på middag-  fradrag - moms fradrag skattemæssigt - tage til usa og betale moms - få regning fra hotel i EU med moms - jeg kunne blive ved - jeg ANEDE INTET og måtte starte forfra.

Samme med privat indskud . En måde i personligt selskab -hævning helt forskelligt personligt selskab og ApS f.eks. og renter-  og en masse andet. Tro mig, du kan komme til at bogføre fint med et godt program, men spar ikke hjælp til årsopgørelse og selvangivelse - som ikke behøver være dyrt, for det kan være de værste penge du nogen sinde har sparet. Godt du fandt Agera brugbart - jeg linker fordi jeg ikke selv overhovedet byder nogen betalt service men synes det er klogt at tage lidt hjælp. 

HELT nye kan sikkert finde regnskabsprogrammer der bringer dem frem, men ikke som sikrer korrekt årsopgørelse - det findes ikke vil jeg påstår - så tag det bedste fra begge lejre - et superlet regnskabsprogram og lidt start hjælp og årsopgørelseshjælp - så er du kørende

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)