Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. 14 dages fortryddelsesret

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 354
Fra  MD Solutions Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

De fleste normale webhoteller vil nok annullere aftalen uden at blinke da det giver tilfredse "kunder" .. Men du må nærlæse deres handelsbetingelser, hvis de holder fast i at du har taget varen i brug og dermed ikke kan fortryde så har de nok ret, da jeg tvivler på det er første gang de har en kunde som vil fortryde men har taget produktet i brug.. Dermed har de sikkert en helt klar holdning til hvordan den slags håndteres i virksomheden og denne er typisk i overenstemmelse med Forbrugerombudsmanden.

Tilmeldt 11. Jun 12
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 00:03

Tak for svaret :) Har du noget dokumentation på dette ?

Tilmeldt 11. Jun 12
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 00:05

Måske har du ret Michal.

Jeg vil bare gerne til bunds i det, så det kan jeg ikke rigtig bruge til noget :)

Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 00:07

mathias123:

Måske har du ret Michal.

Jeg vil bare gerne til bunds i det, så det kan jeg ikke rigtig bruge til noget :)

Desværre er jura ikke så firkantet - og så er det da lidt ærgerligt du ikke kan bruge de svar andre brugere sender til dig.

Tilmeldt 23. Jan 11
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 00:09

Tror ikke det er fordi han ikke kan bruge det, men nærmere at han skal have en bevis overfor ham selv, eller virksomheden at det ikke/kan lade sig gøre.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Århus C
Tilmeldt 1. Mar 10
Indlæg ialt: 13
Fra  dmkjr.dk Skrevet kl. 00:14

Hvis du vil til bunds i det, så læs i forbrugeraftaleloven omkring fjernsalg: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=1843#K4

Tilmeldt 23. Jan 11
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 00:30

Handel på nettet

Når du handler på nettet, kan du først se og prøve varen, efter du har købt den. Hvis du vil fortryde dit køb, skal varen ifølge forbrugeraftaleloven leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde, som du modtog.

Sælgeren kan derfor ikke forlange, at du skal lade være med at pakke varen ud og afprøve den, hvis det er åbenbart, at afprøvningen ikke forringer varens værdi. Du kan fx prøve en bluse, en telefon, et kamera eller en computer, men ikke tage varerne i egentlig brug. Det er en forudsætning for at bevare fortrydelsesretten, at varen nemt kan bringes i orden, så den kan sælges igen som ny.

Retsinformation:

§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde.
Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin fortrydelsesret.
Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå, gælder fortrydelsesretten ikke for
1) varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og
2) forseglede lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, hvis forbrugeren har brudt forseglingen.

Stk. 3. Ligger vel op til at han reelt ikke kan, da de vel har fået ham til at acceptere betingelserne før han købte produktet ?

Kilde1: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Varens-stand?tc=EB8CEB92DB91476892474BF40F2EB033

Kilde2: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=1843

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 07:14

Fashion-Seller:
Jeg kan se, at du postede et indlæg, mens jeg var ved at skrive mit. Ved digitale produkter, der frafalder fortrydelsesretten enten ved levering, eller når de tages i brug... Så du kan ik rigtig gøre noget i denne sag desværre...

Der skal rigtig meget til før du kan fraskrive dig de 14 dages returret, og jeg tror ikke at fjerne tags på en bluse er nok. Jeg var til et foredrag forleden hvor en advokat fra LETT bragte nogle forskellige cases op som der var ført sag på. 

Et af eksemplerne var en printer købt, hvor kunden havde isat printpatroner og prøvet en udskrift og derefter leverede den tilbage - Her var dommen at printeren stadig kunne leveres tilbage i de 14 dages returret. Med dommen mener jeg Forbrugerklagenævnet, der er vidst ingen der rigtig har gidet at tage disse sager videre i retssystemet mig bekendt.  

Så det ser desværre ud til at reglerne endnu en gang hælder en smule for meget i kundens favør, for en hver burde kunne indse at isættelse af printpatroner gør at printeren ikke længere kan sælges som ny.

Samtidig err det ikke nok bare at skrive det i de gennerelle handelsbetingelser, kunden skal gøres ekstra tydeligt opmærksom på at ved køb af dette produkt frafalder de 14 dages returret.  

Lidt ekstra læsestof om den konkrete sag med printeren: http://taenk.dk/nyheder/brugt-printer-kunne-godt-returneres

Fra Philippines
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 252
Fra  Brand a Game / DasmaDesign Skrevet kl. 07:20

Nu er det en ydelse og ikke et produkt, så printeren kan ikke rigtig bruges.

Det vil svare til, at jeg "lige" skal tjekke min rengøringsdame ud i 14 dage, og levere hende tilbage fordi jeg synes ikke hun var god nok.

Web design kr. 5 mio. Se profil eller hop til .....

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)