Jeg har en forespørgsel til avancen på tøj? Jeg har fundet forhandlere ( i Europa ) til at starte en tøjbutik op, men ved egentlig ikke hvad min. prisen på et styk tøj kan være. F.eks. hvis jeg køber en styk bluse ind for 50 kr. ekskl. moms ( da det er momsfri indenfor Europa). Hvad kan jeg så min. sælge den for?
Nu er det meget mere kompliceret at prissætte et produkt, end blot at nævne en købspris. Indenfor det som kendes som mærkevarer, der er avancen typisk 2,2-3 gange indkøbsprisen inkl moms. Går du over i noname produkter, så ligger den på 2-10 gange indkøbsprisen.
Selve fastsættelsen af prisen, er en videnskab i sig selv. Men som udgangspunkt, så skal du finde ud af, hvilken målgruppe, som du gerne vil ramme, og så sætte prisen ud fra det. Det gælder selvfølgelig om, at sætte prisen så højt som muligt, men uden at den bliver for høj til målgruppen. Og et lille tip. Lad vær med at sige, at målgruppen er kvinder. For med så bred en målgruppe, hvor du ik er specifik på nogen måder, så rammer du aldrig den rette pris...