Jeg sidder og udfylder min udvidede selvangivelse for 2012 og har i forbindelse med mit enkeltmandsfirma haft noget erhvervsmæssigt kørsel i min private bil, hvor angiver jeg dette? fratrækkes det resultatet eller er der en specifik rubrik til det?
Er det omks. du har haft til din private bil i forbindelse med erhv. kørse, debiter i resultatopg og krediter prievatforbrug i egenkapitalen, du har et tilgode.
Er det kørepenge med kørebog er det på samme måde, så kalder du det bare kørepenge.
Ja må beklage, er total forvirret da jeg har læst på skat.dk at man som selvstændig kan angive erhvervsmæssigt befording i sin personlige indkomst.
Og så vidt jeg kan finde ud af skal det angives i rubrik 29 i selvangivelsen. Men når jeg gør det vil skat ikke godkende og jeg får følgende meddelelse:
Meddelelse Vi kan ikke godkende fradragene i en eller flere af rubrikkerne 29, 53, 54 og 58, da det samlede fradrag er større end din samlede indkomst i rubrikkerne
11, 12 og 15 (når arbejdsmarkedsbidrag er fratrukket). Du kan enten rette beløbet eller kontakte SKAT.
Det er sådan at jeg i løbet af året har udfyldt en kørebog med kørte erhvervs kilometer i min private bil. Jeg har ikke udbetalt nogen former for kørselsgodtgørelse til mig selv via firmaet igennem året, kun løn "privat forbrug". Mit firma går i nul med egenkapitalen når løn og alt er betalt.
Men det du så siger er at de penge jeg har "til gode" for erhvervsmæssigt kørsel skal fratrækkes årets resultat?
Når du skriver dit kørsel i regnskabet er det også i din personlige indkomst over/underskud er din personlige indkomst.
Rubrikkerne i selvangvelsen er hvis du kører erhvervsmæssig kørsel som lønmodtager for din arbejdsgiver uden at få kompation for det.
Ved at kørselgodtgørelsen bliver fratrukket i åres resultat, bliver dit overskud jo også mindre, så har du jo også dit fradrag. Du behøver ikke at hæve noget, Men når noget står i kredit i privat forbrug er det det samme som indskud, og du har jo indskkudt de penge du har brugt til kørslen.