Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af køb af aktiviteter i den anden virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Tune
Tilmeldt 27. Oct 06
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg har en lille problem med bogføring af en post i SummaSummarum. Jeg har nemlig købt alle aktiviteter i en anden virksomhed, og jeg står nu og ved det ikke hvordan skal de rent praktisk bogføres. Skal jeg oprette en konto med navn "Køb af aktiviteter i andre virksomheder" og så bogføre den under den konto? I kontrakten stod at prisen er med moms. Kan jeg så trække moms fra? Hvad med goodwil og egenkapital? Er det noget der kan hjælpe mig med det her.
Jeg vil gerne betale for hjælp!

I kan fange mig på min mbl. 60868799 eller skrive fra min kontakt formular på min hjemeside.

På forhånd tak :-)

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:43

Sælg din virksomhed på Amino virksomhedsbørs:

• Opret salgsannonce gratis
  • 100% anonymt
  • købere kan kontakte dig allerede idag!
Opret gratis annonce her!
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 16:13
hej

lige lidt mere info. er det aktier/anparter du har købt og er det dig privat eller din virk. som er køber. (herunder er din virk ApS, A/S eller enkeltmands)

Fra Tune
Tilmeldt 27. Oct 06
Skrevet kl. 16:58
Hej!

Tak for din svar! Det var et privat person som har drivet den i sin fritid. Alt indtægt var beskatet som b-inkomst. Jeg har købt retigheder, kunder og alt anden. Der var ikke noget materiel i det. Alt var lejet fra server til retigheder til nogle programel til drift af hosting virksomhed.

På forhånd tak for svaret :-)

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:38

hej

er ikke helt sikker på at jeg har forstået det rigtige sammenhæng, but here’s a go at it. Rettigheder som du/din virk har købt er aktiver som alle andre aktiver (rettighederne skal naturligvis kunne dokumenteres) og dem laver du blot en ny post til (kald den eksempelvis billedrettigheder eller hvad det nu er). Sådan som jeg har forstået det har du overtaget den anden virksomhed og ønsker nu blot at overføre aktiverne til din eksisterende virksomhed. angående immaterielle aktiver (uhåndgribelige aktiver såsom kundekartoteker mm.) er der to muligheder 1) du omkostningsfører dem med det samme, altså opfatter dem blot som en omkostning som du putter på din resultatopgørelse. Fordelen ved dette er at du får hele den skattemæssige gevinst nu, ulempen er at dit resultat i år kommer til at se meget dårligt ud.

Eller du kan 2) aktiver dem som aktiver. Altså bogføre dem som erhvervet goodwill. Hvis dette vælges skal du afskrive denne goodwill over maks. 20 år og alt over 5 år skal du kunne begrunde. Fordelen ved denne løsning er at omkostningerne bliver spredt mere ud og dermed bedre kommer til at afspejle virkeligheden. Ulempen er at du ikke for hele den skattemæssige fordel i år samt at du skal lave lidt mere bogføring…

Min anbefaling er at du omkostningsfører det med det samme…

Håber ikke at det blev alt for uoverskueligt ellers bare skriv igenJ

Fra Tune
Tilmeldt 27. Oct 06
Skrevet kl. 19:00
Mange tak for din svar. Kan du hjælpe mig med det? Jeg forventer ikke at det skal være gratis. Hvad tage du i timen og hvad er din baggrund. Du kan skrive mig en PB omkring dette.

Hilsen Srdjan

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 09:11
Bogføringen kommer helt an på hvad det er du har købt.
Hvis du kun har købt immaterielle aktiver så kan du behandle dem som du vil i dit årsregnskab (udgiftsføre eller aktivere/afskrive).
Skattemæssigt skal goodwill afskrives over 7 år, ligegyldigt hvad du gør regnskabsmæssigt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)