Jeg har en lille problem med bogføring af en post i SummaSummarum. Jeg har nemlig købt alle aktiviteter i en anden virksomhed, og jeg står nu og ved det ikke hvordan skal de rent praktisk bogføres. Skal jeg oprette en konto med navn "Køb af aktiviteter i andre virksomheder" og så bogføre den under den konto? I kontrakten stod at prisen er med moms. Kan jeg så trække moms fra? Hvad med goodwil og egenkapital? Er det noget der kan hjælpe mig med det her. Jeg vil gerne betale for hjælp!
I kan fange mig på min mbl. 60868799 eller skrive fra min kontakt formular på min hjemeside.
lige lidt mere info. er det aktier/anparter du har købt og er det dig privat eller din virk. som er køber. (herunder er din virk ApS, A/S eller enkeltmands)
Tak for din svar! Det var et privat person som har drivet den i sin fritid. Alt indtægt var beskatet som b-inkomst. Jeg har købt retigheder, kunder og alt anden. Der var ikke noget materiel i det. Alt var lejet fra server til retigheder til nogle programel til drift af hosting virksomhed.
er ikke helt sikker på at jeg har forstået det rigtige sammenhæng, but here’s a go at it. Rettigheder som du/din virk har købt er aktiver som alle andre aktiver (rettighederne skal naturligvis kunne dokumenteres) og dem laver du blot en ny post til (kald den eksempelvis billedrettigheder eller hvad det nu er). Sådan som jeg har forstået det har du overtaget den anden virksomhed og ønsker nu blot at overføre aktiverne til din eksisterende virksomhed. angående immaterielle aktiver (uhåndgribelige aktiver såsom kundekartoteker mm.) er der to muligheder 1) du omkostningsfører dem med det samme, altså opfatter dem blot som en omkostning som du putter på din resultatopgørelse. Fordelen ved dette er at du får hele den skattemæssige gevinst nu, ulempen er at dit resultat i år kommer til at se meget dårligt ud.
Eller du kan 2) aktiver dem som aktiver. Altså bogføre dem som erhvervet goodwill. Hvis dette vælges skal du afskrive denne goodwill over maks. 20 år og alt over 5 år skal du kunne begrunde. Fordelen ved denne løsning er at omkostningerne bliver spredt mere ud og dermed bedre kommer til at afspejle virkeligheden. Ulempen er at du ikke for hele den skattemæssige fordel i år samt at du skal lave lidt mere bogføring…
Min anbefaling er at du omkostningsfører det med det samme…
Håber ikke at det blev alt for uoverskueligt ellers bare skriv igenJ
Mange tak for din svar. Kan du hjælpe mig med det? Jeg forventer ikke at det skal være gratis. Hvad tage du i timen og hvad er din baggrund. Du kan skrive mig en PB omkring dette.
Bogføringen kommer helt an på hvad det er du har købt. Hvis du kun har købt immaterielle aktiver så kan du behandle dem som du vil i dit årsregnskab (udgiftsføre eller aktivere/afskrive). Skattemæssigt skal goodwill afskrives over 7 år, ligegyldigt hvad du gør regnskabsmæssigt.