Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omgå Moms i EU?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino brugere. Tilgiv mig hvis dette indlæg er malplaceret, men er hverken bekendt med Amino eller iværksætteri.

Jeg har de sidste par måneder haft en VPS hos en Britisk (i hvert fald UK) udbyder, og overvejede at opgradere serverens RAM lidt. Jeg er interesseret i at vide om jeg i så fald er i stand til at sparer lidt ved Momsen, eller VAT, som det kaldes på udbyderens hjemmeside, går ud fra det er det samme.

Når man vælger at den betalende bruger bor i et andet EU land, i dette tilfælde Danmark, pålægges der en VAT på 20% på alle produkter. Ingen VAT ligges til ved ikke-EU lande. Dette syntes jeg er en højst besynderlig måde at behandle sine medlande på.

På siden er det muligt at udfylde et felt kaldet "EU VAT Number". Jeg har ikke sådane et nummer (går ud fra det er det der hedder et CVR-nummer), så ved ikke om dette faktisk ville befri mig for momsen. Hvad tænker I?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:04
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24

det er naturligvis ikke lovligt og I vil begge kunne få klare problem. Mellem selskaber er der en anden indberetningspligt hvor det købende selskab bogfører erhvervelsesmoms - som privat skal du betale momsen - glæd dig bare over den er lidt lavere for UK, og i det hele taget, gå aldrig i gang med at skrive falske CVR numre eller andet dokumentfalsk - du ender med at blive solbrændt i striber Big Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Feb 13
Skrevet kl. 11:26

Så vidt jeg har læst mig til her på forummet kan jeg anskaffe mig et CVR gratis. Jeg ønsker blot at vide hvad denne er til. Hvis jeg har et sådan nummer, fritages jeg så fra at skulle betale moms når jeg betaler for min VPS i et andet EU land? Jeg er blot forvirret over systemet, at man ikke skal betale moms hvis man ikke bor i EU. Af hvilken grund skal en privatperson i Norge, USA eller Kina ikke betale moms for en service fra et EU land, men jeg skal?

Jeg havde på intet tidspunkt overvejet noget ulovligt, men som sagt aner jeg intet om iværksætteri, hvis denne forespørgsel kan betragtes som dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38

OK - men hvis man overvejer bare at sætte et tilfældigt CVR ind så vil det jo være en glidebane. Salg fra EU til uden for EU foregår uden moms og normalt vil modtageren som privat så blive tillagt moms når han får varen/ydelsen. Hvis du køber fra USA feks. så lægges der dansk moms + told på prisen inkl. fragt ved modtagelsen i Danmark. Det er derfor ikke en fordel, da dansk moms ofte kan være lidt højere - end som her hvor du slipper med 20% i UK

Du kan godt skaffe dig CVR og så er du jo momspligtig og skal drive virksomheden seriøst og efter andre regler end ellers. Du skal så også momsangive hvert kvartal og føre regnskabs i henhold til årsregnskabsloven - gemme det med alle bilag i 5 år og udfylde den udvidede selvangivelse på basis af din virksomheds regnskab. Regnskabet skal ikke indsendes men være til rådighed for skat

Hvis det du driver er noget seriøs forretning, kan det jo sagtens være nødvendigt med CVR og momsregistering - men det er ikke noget man gør for at kunne importere en ting eller to uden moms

vh

Tilmeldt 25. Feb 13
Skrevet kl. 11:45

Okay, det lyder som om der med andre ord ikke er nogle penge at hente på nogen måde?

Jeg er dog nysgerrig, hvis en Nordmand betaler for en måneds VPS hos min udbydere, skal han så selv henvende sig til Norges skattesystem (eller er det til UK?) som privatperson? Han modtager jo ingen varer fysisk, hvorledes skal landende holder styr på disse transaktioner?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04

tror ydelsen så er momsfri for ham - det ville den for dig fra USA som ren ydelse mener jeg - uden at være spor sikker på norske regler. Vil dog sige, at der jo godt kan være ting man selv skal indberette - det er ikke alt som skal fanges af skat eller told for at være pligtigt i en eller anden formSmile Jeg ved ikke voldsomt meget om privates køb af ydelser uden for EU for at være ærlig, men her er det jo i EU og den er klar nok, så hvorfor den store interesse for en nordmand - regler er ikke altid 100% logiske

vh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)