Var dit firma registreret i Danmark vil du kunne få hjælp af eksportrådet under udenrigsministeriet, deres toldtekniske afdeling hjælper gerne med den slags spørgsmål.
Det er korrekt at dit produkt skal certificeres for import førend du/din kunde kan hente det igennem tolden. Det kan ofte være en langsommelig process (specielt med fødevare og kemikalier) og den bedste løsning kan være at finde en importør der allerede har rettighed til at importere gældende produktgruppe og viden omkring hvilke tariffer det er nemmest (billigst) at hente det ind på samt erfaring med specifikaitoner, krævet dokumentation mm.
Jeg kan muligvis hjælpe dig med nogle kontakter hvis du kan fortælle lidt mere om dit produkt. Evt send mig en PM.
//Martin
Selvstændig Interim Manager med speciale i sourcing og etablering i Kina. 12 års erfaring med SCM, 5 år bosat i Kina. www.njt.dk
Ravn: Normalt er den danske udenrigsservice super behjælpelige med svar, men de er dyrt købte og i mange tilfælde er svarene heller ikke brugbare, så derfor spurgte jeg herinde, hvor kompetencerne ofte er større og hjælpen bedre.
Martin Nielsen: Det lyder rigtigt godt, hvis du kan hjælpe med forbindelser. Jeg vil afgjort sende dig en mail med yderligere oplysninger. Er det bedst, at det sker på engelsk, så du kan sende det videre eller foretrækker du dansk? Jeg er klar over, at i Kina foregår langt det meste på kinesisk, så det er næsten dumt at oversætte til engelsk, hvis ingen har behov for det.