Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg opkrævet for høje morarenter?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har hidtil haft denne faste formulering på mine fakturaer:
"Ved for sen betaling pålægges morarente 2,0% per måned samt rykkergebyr kr. 100,00 eksklusiv moms."

Men nu hvor jeg for første gang er kommet i en situation, hvor jeg skal udsende en rykker, er jeg kommet i tvivl, om jeg faktisk overholder loven, hvis jeg gør, som jeg skriver.

Nationalbanken skriver nemlig, at morarenten i 2013 er 7,2 % p.a.:
https://www.nationalbanken.dk/DNDK/minfo.nsf/(sysPrintViewDefault)/Morarenteprocesrente!OpenDocument&popUpWindow+CloseWindow+PrintIcon

Jeg har forstået, at et år i denne sammenhæng består af 12 måneder med 30 dage, uanset hvad der rent faktisk er tilfældet.

Hvis jeg fx har udført arbejde for kr 10.000, og betalingsfristen er overskredet med 20 dage, går jeg ud fra, at de to regnestykker derfor vil se sådan her ud:

Min model:
Morarente: 10.000*0,02*20/30= kr. 133,33

Nationalbankens model:
Morarente: 10.000*0,072*20/360= kr. 40,-

Har jeg ret i min mistanke om, at jeg har begået en fejl? Og hvis jeg har, hvordan håndterer jeg så det mest korrekt på rykkeren?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 18:58

Hvis det står på din faktura at du tager 2% pr løbende måned er det ok men har fra hvornår, vis ikke er det efter 30 dage.

Bankens rente 7,2% pro ano, alså for et år eller 0,6% pr måned.

Husk du må kun 3*100 i gebyr.

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 19:14

1000 tak for svar, kah.

Jeg har en betalingsfrist på min faktura, så for sen betaling, betyder vel senere end den dato, ikke sandt?

Jeg ved godt, at jeg kun må tage 3 * kr. 100 i gebyr overfor private, men siden denne virksomhed ikke er privat, og jeg i forvejen har givet dem lang lunte (og en fantastisk service), havde jeg faktisk tænkt mig at skrue op for gebyret til hhv kr. 200,- og kr. 300,- på de næste rykkere.

Hvad stiller man i øvrigt op, hvis de ikke betaler? Jeg tror ikke beløbet er så stort, at det kan betale sig for mig at hyre et inkassofirma.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 12:33

Ved for sen betaling må du på først beregme renter efter betalingsfriaten udløb.

Selv om det er erhverv max tage 100 kr pr rykker ialt 3 stk.

Du behøver ikke at sende 3 rykkere. Har du sendt en og han ikke betaler. så vil han ikke,

Rykker nr 2 medsender du et betalingspåkrav fra retten, du kan selv stille op i stedet for en advokat hvis beløbet ikke er over kr 100.000

Når der så er møde med retten plejer det at foregå som telefonmøde, Du kan finde påkravet på rettens hjemmeside.

Du skal nok regne med en kr 1.500 til retten inden det går til fogeretten, som han skal betale hvis du vinder.

Han skal helst ikke have prosteret mod regningen.

Det er en stor fordel hvis det er et ApS elle A/S

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12914
Skrevet kl. 12:38

Brita Starcke:
Ved for sen betaling pålægges morarente 2,0% per måned samt rykkergebyr kr. 100,00 eksklusiv moms."

Såfremt du kun har gjodt kunden opmærksom på morarenten på fakturaen må du først opkræve denne 30 dage efter forfald.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:21

Brita Starcke:

Min model:
Morarente: 10.000*0,02*20/30= kr. 133,33

Nationalbankens model:
Morarente: 10.000*0,072*20/360= kr. 40,-

Har jeg ret i min mistanke om, at jeg har begået en fejl? Og hvis jeg har, hvordan håndterer jeg så det mest korrekt på rykkeren?

Du må ikke kræve mere end hvad der svarer til Nationalbankens model, nemlig 7 % over Nationalbankens udlånsrente.

Hvis din kunde er privatkunde/slutbruger, behøver han ikke betale mere end hvad der svarer til dette, uanset, hvad dit krav måtte lyde på.

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 18:32

1000 tak for alle jeres svar. I er fantastiske!

Jeg tror gerne kunden vil betale. De er meget glade for mit arbejde, hvilket jeg har fået at vide ufattelig mange gange, så jeg regner bare med, at det er almindelig sjusk og travlhed.

Jeg tror, jeg ender med at opkræve pengene med de gængse kr. 100,- i gebyr og uden morarenter, og så rette min 'skrivefejl' på mine fremtidige fakturaer.

Endnu en gang tak!

Fra Valby
Tilmeldt 5. Apr 08
Indlæg ialt: 109
Fra  www.adwise.dk Skrevet kl. 18:55

Hvis du er sikker på at kunden er glad for dit arbejde, hvorfor ringer du så ikke bare kunden op og hører om fakturaen skulle have forputtet sig ?

Så spare du tiden på at lave rykkeren. Ja du mister 100 kroner, men mon ikke de er tjent hurtigt hjem på godt omdømme ?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 19:17

kah:
Bankens rente 7,2% pro ano, alså for et år eller 0,6% pr måned.

Det er faktisk også noget jeg selv har bøvlet lidt med. Hvis din maksimale "renteindægt" af gælden må være på 7,2% af beløbet pr., så må renten vel nærmere være på 5,81 end 6% med tilskrivning hver måned:

Jeg ved godt det er en lille difference, men det kan vel give en masse administrativt bøvl, hvis skyldner nægter at betale af den grund. I øvrigt er der vel intet i vejen for, at opkræve / beregne rente pr. dag, så længe den samlede årlige renteindtægt er under 7,2% ? D.v.s. en rente på cirka 0,1905% pr. dag, med 365 tilskrivninger på et år.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:44

Casper Schneidereit:
I øvrigt er der vel intet i vejen for, at opkræve / beregne rente pr. dag, så længe den samlede årlige renteindtægt er under 7,2% ? D.v.s. en rente på cirka 0,1905% pr. dag, med 365 tilskrivninger på et år.

Hej Casper. Når renten beregnes er det jo netop pr. dag. His mig ser det sådan ud:

Hovedstolen divideres med 100

og ganges med rentesatsen

Resultatet divideres med 360 (et renteår)

og ganges med antal rentedage

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)