Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Unge innovatører i Afrika: Gør en forskel for de, der også ønsker at gøre en forskel

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Nordjylland
Tilmeldt 28. Mar 12
Indlæg ialt: 111
Fra  Scandic Services ApS Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Danmarksindsamlingen kulminerede fredag d. 8. februar med et stort show på DR1. Der blev samlet ind til en lang række velgørende formål i Afrika, og her er det min opfordring, at vi også støtter op om iværksætteri lokalt i Afrika.  Danmarksindsamlingen var uden tvivl gavnende, men meget tyder også på, at bistanden over en længere periode har skabt en mentalitet, hvor man mange steder i Afrika ikke længere tror på, at man kan klare sig selv. Der blev tegnet et billede af afrikanerne som hjælpeløse stakler, og Danmarks Radio tjente tilmed en del penge på showet.

Dette projekt bygger på et helt andet fundament. Lad os hjælpe dem i Afrika, som selv ønsker at gøre en forskel. Lad os give Afrikanerne, som har hænderne i dejen, muligheden for at skabe selv. Lad dem få idéerne, lad dem føre dem ud i livet og lad dem tage ejerskab og ansvar for deres eget liv.

Zambia, beliggende i det sydlige Afrika, er ét af verdens fattigste lande. Omkring 64 % af den samlede befolkning lever under fattigdomsgrænsen, og den andel stiger til 80 %, hvis man ser på landdistrikterne alene, hvilket betyder, at de fleste ikke har en tilstrækkelig indkomst til at kunne dække helt basale behov. Herudover er den forventede levealder helt nede på 37,5 år hjulpet godt på vej af HIV/AIDS, som 14,3 % af befolkningen lever med.  I en mindre by, Nyimba, i den østlige provins, kæmper man med netop denne fattigdom. Især de unge har det svært her med en arbejdsløshedsrate på over 80 %.

Hvorfor denne fattigdom? Der findes naturligvis ikke et entydigt svar, men udover f.eks. de multinationale selskaber, som høster ressourcer og ingen skat betaler, har vi at gøre med et uddannelsessystem, som uddanner folk væk fra iværksætteri. Med en uddannelse søger man per automatik et job i det offentlige, og egen forretning ses som et alternativ for folk, der ikke kunne tage en uddannelse. Forsøger man sig med egen forretning, er det typisk med en manglende kreativitet, hvorfor der i byen er op mod halvtreds identiske små kiosker, saloner, barbershops og cykelsmede. Men det er bestemt ikke fordi området er uden muligheder. Behovet for iværksætteri og kreativitet er kommet i fokus i distriktet, og med den kommende nationale ”Youth Week”, er det nu klart, hvad der er brug for. En workshop for unge i Nyimba vil blive afholdt d. 11.-12. marts 2013. Workshoppen vil være todelt, vare to dage og vil bl.a. gennemgå følgende emner:

Første del: Innovation og idégenerering

-  Introduktion: Om kreativitet, hvordan hjernen opererer (herunder uddannelsessystemets stigmatisering af fejl og dets betydning for de kreative evner), hvorfor man bør starte egen virksomhed mv.

-  Social entreprenørskab

-  Innovationsteknikker og instruktioner (at skabe det rigtige mindset og den rigtige atmosfære)

-  Idégenereringsproces (udfordringsfasen, åbnefasen, overbliksfasen og lukkefasen)

Anden del: Videreførelse af idé

-  Udarbejdelse af forretningsplan (herunder også udarbejdelse af budgetter mv.)

-  De bureaukratiske processer i Zambia forbundet med at starte egen virksomhed

-  Pitching

-  At drive forretning (på et konkret og relevant niveau)

Folk inddraget i projektet:

-  Young Enterprises, som har bidraget med undervisningsmateriale

-  Saxogade Handelsgymnasium, som har bidraget med undervisningsmateriale

-  Zambia in Need Network (ZiNN), som har fundet 25 deltagere, piger såvel som drenge, og ligeledes vil assistere i faciliteringen af workshoppen samt opfølgning på deltagerne

-  Mr. A. Maponda, Nyimba District Coordinator, kontaktperson, som har assisteret i planlægningen og tilmeld arrangeret, at distriktets Chief kommer og skyder workshoppen i gang med en tale

-  Der arbejdes på at få Indo Zambia Bank til at komme ved workshoppens slutning og lade deltagerne forsøge at sælge deres idéer. Hertil forhåbentligt med eftergivende krav og en lavere rente.

-  Lone Schriver, Kasper Horn Nielsen og Lasse Schriver Nielsen, komité for indsamlingen

-  Lasse Schriver Nielsen, som står for den overordnede planlægning og facilitering

Dér, hvor I kommer ind i billedet:

En anden barriere er mangel på kapital. Det er ikke nemt at tage et lån, da bankerne stiller høje krav til sikkerhedsstillelse, hvilket langt de fleste unge ikke kan tilbyde. Det er hér, at I kommer ind i billedet.

En hjælpende hånd økonomisk vil gøre en betydelig forskel. Med selv et beskedent beløb, kan de unge komme rigtig langt, og jeg er overbevist om, at det udelukkende vil styrke deres motivation at have modtaget hjælp fra iværksættere fra Danmark.

Deltagerne er grundigt screenet, men for alligevel at sikre, der ikke er deltagere, som kun er til stede for at hente pengene, vil fordelingen af midlerne foregå således: Et begrænset antal idéer modtager støtte, og der konkurreres. D. 28. marts lægges idéerne op på Amino, hvor bidragsydere så kan stemme eller blive enige om, hvem der bør modtage midlerne ud fra en vurdering af idéernes potentiale.

Under alle omstændigheder vil workshoppen dokumenteres. En rapport vil fremstilles, og der vil blive taget billeder såvel som video, hvilket vil blive lagt op i tråden. Ligeledes vil projekterne følges til dørs med opdateringer, og vi går ind for 100 % gennemsigtighed.

Bemærk at deltagere vil opfordres til at samle sig om en idé, hvis de har lyst til det. Herudover vil det opfordres, at deltagerne har fokus på social værdi. Altså idéer, som skaber værdi for samfundet. I anledning af regeringens frigivelse af midler til fond for udvikling af unge, vil workshoppen også hjælpe de unge til at komme på projektor, som der kan søges penge hjem til.

Intet beløb er uden betydning. Workshoppen er finansieret, så jeres penge går ubeskåret til de nye projekter. Jeres bidrag kan bogføres som reklameudgift, jf. § 8 stk. 1 (ligningsloven).

Ønsker du at bidrage, bedes du sende en overførsel til følgende konto, som er oprettet til formålet:

Reg. Nr.: 3296
Kontonr.: 374109286

Du bedes skrive dit navn på Amino i overførslen og angive, om du ønsker at være anonym. Husk desuden at skrive, om du bidrager som privatperson eller som virksomhed. Herudover er du meget velkommen til at skrive i tråden, at du har bidraget, så vi kan få skabt noget aktivitet. Jeg vil løbende opdatere tråden med hvor meget og hvem, der har bidraget.

Kort om, hvem jeg er:

Mit navn er Lasse, jeg er 20 år og dimitterede fra Saxogade Handelsgymnasium sommeren 2012. Her havde jeg virksomhedsøkonomi, afsætning og innovation, deltog i Young Enteprises messer og innovationscamps og startede til sidst egen virksomhed med en kammerat. Jeg forventer at begynde på filosofistudiet på KU til sommer og har brugt det meste af mit sabbatår i Afrika som en del af Mellemfolkeligt Samvirkes Global Contact volontørprogram. Udover mit engagement i dette projekt, arbejder jeg for distriktets landmændsunion og underviser på en lokal skole. Jeg har desuden gang i et projekt, hvor jeg forsøger at få computere og solcelleanlæg til skolen, men det er røget på standby, nu hvor jeg har valgt at bruge al min energi på workshoppen.

De bedste hilsner og god vind til alle,

Lasse

Partner Manager, Scandic Services ApS
Eksklusiv distributør af WhiteCanyon software til sikker certificeret datasletning

Fra Nordjylland
Tilmeldt 28. Mar 12
Fra  Scandic Services ApS Skrevet kl. 17:21

Hvis det er det forkerte sted at poste, beklager jeg. Synes ikke, der var en helt passende kategori.

Spørgsmål er naturligvis velkomne.

Fortsat god dag til alle.

Eksklusiv distributør af WhiteCanyon software til sikker certificeret datasletning

Fra Odense
Tilmeldt 23. Jan 13
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 14:35

Hejsa,

Jeg håber at I/de har fået nogle penge! Det er virkelig et super projekt, og ville ønske jeg havde mulighed for at give nogle penge, men sidder desværre stadig her uden netbank.

Men bogmærker lige siden hvis jeg alligevel skulle få mulighed for at sende nogle penge!

Mvh.
Joachim Skovgaard 

Co-Founder af en plakatwebshop, indehaver af et online bilmagasin, samt kæmpe nørd, når det kommer til 5G telefoner.

Fra Nordjylland
Tilmeldt 28. Mar 12
Fra  Scandic Services ApS Skrevet kl. 20:46

Hej Joachim,

Mange tak. Der er desværre ikke penge på kontoen endnu. Det er ærgeligt, hvis det er fordi, jeg ikke har formået at præsentere projektet ordentligt. Men det er i hvert fald for sent at redigere eller flytte indlægget nu. Du skal dog have tak :-)

Mvh Lasse

Fra København
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 197
Fra  BASED - Digital Bureau Skrevet kl. 21:06

Jeg synes det er et virkeligt godt initiativ i tager.

I klog mand sagde engang at man ikke nødvendigvis skal give en mand i nød en fisk at spise, men at det er bedre at give ham en fiskestand så han fremover selv kan fiske - spise og få mad på bordet.

Håber i kommer langt med jeres projekt Yes

Fra Nordjylland
Tilmeldt 28. Mar 12
Fra  Scandic Services ApS Skrevet kl. 16:34

Mange tak.

Vi har været i kontakt med Indo Zambia Bank, som møder talstærkt op ved slutningen af workshoppen for at lytte til idéerne, som deltagerne har at præsentere, og give feedback. Her er de også klar til yde lån uden sikkerhedsstillelse med kravet om, at de så har 10 % af lånets størrelse i kapital.

Skal jeg tolke de mange andre besøg uden respons som at det ikke er en idé, som er værd at give penge til, at den er dårligt præsenteret eller noget tredje? Det er ret interessant, hvad trådens besøg har tænkt efter at have klikket ind, synes jeg.

Fra Nordjylland
Tilmeldt 28. Mar 12
Fra  Scandic Services ApS Skrevet kl. 11:20

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)