Min samarbejdspartner og jeg har en god idé går med tanker om at starte en virksomhed. Dog er han i øjeblikket på dagpenge, og da vi gerne vil mindske vores risici, tænker jeg på at oprette et selskab alene, og så kan min samarbejdspartner købe sig ind senere, når han vælger at gå af sine dagpenge.
På sigt vil vi gerne have et ApS, der er delt 50/50 mellem os. Spørgsmålet er om jeg skal oprette et ApS nu, som han så senere kan købe sig ind i? Eller skal jeg oprette en enkeltmandsvirksomhed og når min samarbejdspartner så vil med, så kan jeg lave en virksomhedsomdannelse til et ApS hvor vi ejer lige meget?
Jeg har 80.000 i kontanter til at oprette et ApS, så det er ikke noget problem. Men hvordan kan min samarbejdspartner blive en del af selskabet når den tid kommer? Skal han lægge 80.000 ind i selskabet også (altså til kurs 100)? Eller betaler han mig 40.000 personligt? Har eventuel mindre aktivitet i virksomheden, indkøb og fakturering, betydning for hvad min samarbejdspartner skal betale for sin andel? Og er det noget vi selv afgør eller skal der en uafhængig vurdering til?
Hvilken løsning vil I anbefale?
Jeg kan se der i slutningen af marts muligvis kommer nye regler omkring oprettelse af ApS og IVS. Er det noget der vil have indflydelse på vores situation?
Jeg kan se der i slutningen af marts muligvis kommer nye regler omkring oprettelse af ApS og IVS. Er det noget der vil have indflydelse på vores situation?
Mig bekendt sker der ikke noget med virkning før 1/1-2014
jens50:
Jeg har 80.000 i kontanter til at oprette et ApS, så det er ikke noget problem. Men hvordan kan min samarbejdspartner blive en del af selskabet når den tid kommer? Skal han lægge 80.000 ind i selskabet også (altså til kurs 100)? Eller betaler han mig 40.000 personligt? Har eventuel mindre aktivitet i virksomheden, indkøb og fakturering, betydning for hvad min samarbejdspartner skal betale for sin andel? Og er det noget vi selv afgør eller skal der en uafhængig vurdering til?
Du kan godt sælge ham halvdelen af dine anparter (ex 40.000) men ja, selskabet skal vurderes for anparternes værdi kan fastsættes og er de steget skal han betale mere og du skal skatte af gevinsten som kapitalindkomst og er de faldet, så mindre og du har fradrag som kapitalinkomst
Det er dog altid lidt med omkostninger - så afhængigt af hvad det er og hvad risiko der kan være, kan du bare starte personlig virksomhed og enten lave skattefri omdannelse (bliver vel så faktisk først 2014) - eller sælge aktiver og goodwill ind i et nystiftet ApS til den tid
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du kan godt sælge ham halvdelen af dine anparter (ex 40.000) men ja, selskabet skal vurderes for anparternes værdi kan fastsættes og er de steget skal han betale mere og du skal skatte af gevinsten som kapitalindkomst og er de faldet, så mindre og du har fradrag som kapitalinkomst
Der kommer en dag, hvor jeg lærer ikke at skrive kapital når jeg mener aktieindkomst selvom der skatteprocent ikke er den store forskel men der kan jo være i fremskrivninger - jeg lover at skrive l a n g t sommere
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER