Jeg har været i kontakt med en revisor for at høre lidt om Skattefri omdannelse af personlig virksomhed.
I den forbindelse snakkede vi lidt om priser på værdiansættelses af virksomheden. Jeg har 2 computere og et stykke software jeg selv har programmeret siden starten af min personlige virksomhed. Jeg fik oplyst at det nok ville koste 15000 til 25000 for det arbejde der skal laves, kan det passe når det ikke er mere der skal vurderes? Det skal lige siges at det ikke er revisoren der skal vurdere softwaren, så det er alene for de to computere og så en underskrift på prissætningen af softwaren.
Det skal lige siges, det er et aps det skal omdannes til.
Nogle der har nogle erfaringer de vil dele?
Mentium - Fra idétilpasning, gennem softwareudivklingen, til en fungerende løsning - vi er med hele vejen
Hvis bare det var så simpelt som en vurdering og underskrift, ville vi revisorer ave en hel del mindre travlt. I en vurdering ligger der en lang række undersøgelser som skal finde sted - også selvom det er en ekstern konsulent, der prissætter softwaren! Grundlaget skal efterpeøves og det hele skal dolumenteres. Herudover kommer at det næppe er de billige revisor timer der kan bruges på sådan et arbejde her. Her i skal der også ligges et risiko element, som påtager sig. Jeg synes bestemt ikke prisen lyder urealistisk og det er jo hvad man skal overveje... Er skattefri omdannelse reelt den bedste løsning? Eller overstiger omkostningen til rådgivere reelt besparelsen i skat?
Det er revisoren som ansvarer for vurderingen - uanset andre foretager den, og specielt software er meget svært at vurdere. Alle kan jo finde en eller anden der vil sætte en pris på noget sådanne, men at påvise denne værdi er helt anderledes vanskeligt.
Revisor kommer i alvorlig klemme hvis dit ApS kommer i vanskeligheder og en kreditor ikke finder, at de 80.000 var fuldt til stede ved etableringen - det vil kunne blive meget dyrt for revisor. Den pris du nævner her er vist ganske realistisk. Du skal også regne med risiko for, at den software ikke kan prisfastsættes sådan som de der nu har sat en vurdering på, mener den kan. Det handler ikke om hvor mange timer du har brugt på den, men den rent kommercielle værdi.
Jeg ved ikke om selve spørgsmålet om skattefri omdannelse er nøgleordet, for du kan jo godt omdanne og skyde de 80.000 ind i kontanter i stedet, selve den skattefrie omdannelse afhænger mere af skatteforholdene i det personlige selskab
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER