Er der nogle som kan hjælpe mig med at bogføre til årsregnskabet? Jeg har et primo varelager på 47418 kr. og et ultimo lager på 63338 kr. Jeg har bogført de 47418 kr. på debet i primo varelager og i kredit på varelager. Ultimo lageret har jeg bogført således; 63338 kr. i kredit på varelager ultimo og modposteret på varelager i debet. Mit problem er at i resultatopgørelsen står der 15920 kr. i varelageret, som selvfølgelig er differencen på de to. Hvordan får jeg beløbet på varelageret til at være 63338 kr., som er det der faktisk er på varelager nu. mvh Sam |
Hej Sam
har du slet ikke foretaget bogføringer i årets løb?
Da du har et varelager primo, så må vi jo antage, at det ikke er dit første regnskabsår og at dit primolager er bogført.
Varelageret hører ikke hjemme i resultatopgørelse men i balancen under aktiver.
Har har et salg i årets løb? Hvis du har så mangler du nok også at bogfører dit vareforbrug. Normalt vil man løbende føre vareforbruget i takt med salget og så regulere dit varelager. Du vil dog også kunne bruge denne model;
VL primo kr. 47.418
+ Årets varekøb ?
- VL ultimo kr. 63.338
= Vareforbrug
Jeg tror du har brug for nogle timer med en bogholder eller revisor, som lige kigger på dit regnskab og checker om alt er i orden.
Stig