Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varelager primo og ultimo

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogle som kan hjælpe mig med at bogføre til årsregnskabet?

Jeg har et primo varelager på 47418 kr. og

et ultimo lager på 63338 kr. 

Jeg har bogført de 47418 kr. på debet i primo varelager og i kredit på varelager.

Ultimo lageret har jeg bogført således; 63338 kr. i kredit på varelager ultimo og modposteret på varelager i debet.

Mit problem er at i resultatopgørelsen står der 15920 kr. i varelageret, som selvfølgelig er differencen på de to. Hvordan får jeg beløbet på varelageret til at være 63338 kr., som er det der faktisk er på varelager nu.

mvh

Sam

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:50

Hej Sam

har du slet ikke foretaget bogføringer i årets løb?
Da du har et varelager primo, så må vi jo antage, at det ikke er dit første regnskabsår og at dit primolager er bogført.

Varelageret hører ikke hjemme i resultatopgørelse men i balancen under aktiver.

Har har et salg i årets løb? Hvis du har så mangler du nok også at bogfører dit vareforbrug. Normalt vil man løbende føre vareforbruget i takt med salget og så regulere dit varelager. Du vil dog også kunne bruge denne model;

VL primo   kr. 47.418
+ Årets varekøb ?
- VL ultimo kr. 63.338
= Vareforbrug

Jeg tror du har brug for nogle timer med en bogholder eller revisor, som lige kigger på dit regnskab og checker om alt er i orden.

Stig

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 18:05

Du skal have 3 konti i dit regnskab 1 konto der hedder "lager" som placeres i aktiver, nr 2 konti "lager PR" som placeres resultatopg. 3 konti " lager UL" som også placeres i resultatopg.

Dit lager hele året 2012 i aktiver skulle gerene være 47.418, som du nu i 2013 krediter og debiter "lager PR" i resultat opg.

Det optalte lager 63.338 debiteres "lager" i aktiver og krediteres "lager UL" i resultatopg.

Jeg går ud fra du har udgiftført de løbende varekøb i løbet af året

Ved opstart af 2012 bliver alle driftkonti 0 stillet

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:01

Generelt set så vil denne model kunne komme til fungere. Jeg går ud fra, at du også vil føre varekøbet i driften i den samme gruppe.

Der jo bare meget som tyder på, at man i dette tilfælde ikke har registreret varekøbet i hvert fald ikke over varelageret. Varelageret stemte tilsyneladende heller ikke ultimo 2012.

Stig

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)