Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nonprofit Virksomhed?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 3. Feb 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino Café,

Ved ikke helt hvor jeg skal stille dette spørgsmål, men nu prøver jeg herinde.

Nå, men jeg engang lavet et lille sjovt perleprogram som en forældre spurgte hvor man kunne købe det hende, dertil svarede jeg at det var et jeg havde lavet og ikke noget der var myntet på salg. Efterfølgende med en masse gå-på-mod besluttede jeg mig for at undersøge hvad der skulle til for at få lagt programmet på cd og sælge det.

Jeg husker at havne i en masse copyright copydan issues og noget med det var ganske nemt at oprette en virksomhed, det var det bestemt også, for få "timer" senere så sad jeg med et cvr nr og en masse rettigheder til at få lagt mit program på cd - det jo herligt når tingene flasker sig på den måde :)

Anyway for at gøre en lang historie kort, så da jeg mistede mit job som pædagogmedhjælper og kom på overførselsindkomst fik jeg besked på at jeg skulle opsige min virksomhed for sådan noget måtte man ikke have når man er på overførselsindkomst. Jeg prøvede at forklare min sagsbehandler at det var en enkeltmandsvirksomhed og at jeg på daværende tidspunkt bare fulgte en idé for at se hvad der egentlig skulle til, sådan på lovligvis at sælge et stykke software man selv har lavet. Jeg har ikke de store erfaringer som buisnessmand, tror næppe heller jeg får det :) ..men derfor kan man jo godt prøve at gøre tingene efter bogen. Nå, men jeg opsagde så min virksomhed og tænkte det kan jo være den kan oprettes igen senere hvis man kommer udaf det der overførselsinkomst halløj.

Som enkeltmandsvirksomhed så hæfter man selv for virksomhedens økonomi (sådan som jeg har forstået det), så jeg kunne ikke se hvorfor man nu ikke kan have en virksomhed og samtidig være på overførselsindkomst.. det hele bliver jo beregnet på samme person. Skulle min virksomhed have en eller anden form for indkomst så skal jeg jo indberette det, og derved bliver det fratrukket den overførselsindkomst jeg nu måtte have. MEN - sådan fungerer det ikke (sagde min sagsbehandler).

Jeg har prøvet at snakke med SKAT om det og fik faktisk en mail hvor der stod i særlige tilfælde kan man godt have en virksomhed og være på overførselsindkomst. Jeg kunne bare ikke få vristet udaf dem hvilke "særlige tilfælde" det drejede sig om.. så det bare om gætte sig frem eller hva?

..nu prøver jeg så at spørge herinde, kan jo være der er nogle af jer der allerede har "gættet" rigtig.

En tanke jeg får, hva nu hvis jeg opretter virksomheden som Nonprofit - ville det være en mulighed? Jeg tror ikke der kommer den store forretning udaf de små projekter jeg sysler med alligevel, så hvis man kan få lov at beholde rettigheden til at lægge sit software på CD og give det væk så det fint med mig.

vh Rango` 

Fra Billund
Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 89
Fra  Sommer Systems ApS Skrevet kl. 21:17

Hej Rango,

Jeg er ikke helt sikker på at jeg står hvorfor du vil oprettet et firma, og ikke blot nøjes med at udvikle app'en privat og så sælger den for 0kr på app store hvis du ikke vil tjene penge på det?

Har du iøvrigt overvejet at samarbejde med en etableret virksomhed som officielt kunne stå som ejer/distribuerer app'en, og du via en partneraftale kunne få del af et eventuelt overskud af salget (evt. som løn som kan supplere overførselsindkomsten)?  

Vh Sommer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13

Årsagen til, at du ikke kan ha CVR og få dagpenge samtidigt er simpelthen, at det er for vanskeligt at kontrollere at du er til 100% rådighed for arbejdsmarkedet -  så det er helt korrekt - du kan ikke køre din virksomhed videre og få dagpenge samtidigt, lige meget hvad.

Du kan få lov til bi-beskæftigelse samtidigt med dagpenge, og det kan du checke op.

Non-profit lyder som noget velgørende og det er det jo ikke det du vil. Du kan jo sagtens tænke løs om aftenen, men du kan ikke drive det i virksomhedsform, og hvad gør det egentligt, du må da godt i din fritid udvikle et eller andet og give det væk - du skal bare være 100% til rådighed for arbejdsmarkedet - og det du laver selv og kopiere på en CD er da din rettighed, også uden firma

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Svendborg
Tilmeldt 3. Feb 13
Skrevet kl. 01:39

Grunden til at jeg valgte at oprette det som firma var pga de krav der stilles dels fra copydan og andre underleverandører om at man har et cvrnr, det rigtig at jeg havde ikke været nødsaget til at lade mig moms-registrere hvis jeg påregner et salg på mindre end 50.000kr om året (sådan som jeg lige husker fra det møde SKAT inviterede nystartede virksomheder til).

Jeg tænkte selvom jeg måske ikke regnede med et salg på 50.000kr om året, så kunne det da være meget godt lige at prøve de regnskabs procedurer man skal igennem som momspligtig virksomhed, så kan man jo se hvad det kræver.

I mit tilfælde skulle jeg blot login og indberette et 0 (det kunne jeg da sagtens), og så blev man samtidigt inviteret til forskellige møder så jo, det syntes jeg var fint nok. Alt i alt har SKAT været fair og nemme at forstå, det er snarre de krav andre virksomheder langer ud som i visse tilfælde ikke helt har hold i lovgivningen. Men det er vist en anden snak.

Angående det med partnere tror jeg du måske har ret, det er nok den bedste løsning omend den kan være lidt vanskelig mht. det der med de aftaler du ved, løn, arbejdstimer, deadlines osv. (selv blandt folk man troede var ens bedste venner kan det gå grueligt galt) - Jeg har bla. forsøgt at kontakte Harma, som producerer perler for at høre om de måske ville være intereseret i at stå for salget, men de takkede pænt nej idet der i forvejen allerede findes utal af produkter af den slags på nettet.

Anyway, skulle der sidde nogle her med ønsket om et evt. partnerskab, så er jeg da lutter øre, skriv evt. til info@haluha.dk - videoklip af programmet kan ses her: www.haluha.dk/Intro

Nå ja Karsten, skulle måske lige sige der er ikke tale om en app, men et program man installerer på sin pc (det kunne måske sagtens laves som en app og så lægges ud på appstore - det har jeg dog langt fra ønsket kvag jeg ikke er den helt store tilhænger af mobilmarkedet.. endnu) - Men ellers tak for svaret Karsten.

Fra Svendborg
Tilmeldt 3. Feb 13
Skrevet kl. 01:41

Cookie: Jeg er ikke helt sikker på jeg er enig med dig i at det er vanskeligt at kontrollere om folk nu også står 100% tilrådighed eller ej - tænker - enten passer de vel deres arbejde eller også gør de ikke, det må alt andet lige være op til arbejdsgiveren at vurdere hvorvidt den ansatte er værd at samle på eller ej.

Når jeg ikke helt forstår hvorfor man ikke kan have et cvrnr på overførselsindkomst, så det fordi her er tale om en enkeltmandsvirksomhed hvor reglerne for den økonomi virksomheden hæfter for bliver udregnet på selv samme årsopgørelse man nu en gang er forpligtet til at udfylde.

Lad os antage at folk på dagpenge eller kontanthjælp har en enkeltmandsvirksomhed og tjener lidt på det, så kan den myndighed (a-kasse/kommune) jo bare trække det fra den ydelse folk nu måtte få i overførslesindkomst. Hvorhvidt vedkommende står 100% til rådighed eller ej, må igen bygge på de aftaler man nu engang har indgået med hinanden. Jeg har da f.eks. set på tv at visse kommuner med den ene fod på trappestenen allerede regner i %'er mht. tabt af erhvervsevne eller sygdom, hvor man godt må arbejde 20% og få 80% i overførslesindkomst.

Jeg kan godt se det er nemmere og måske også "billigere" bare at sige: Nej, det må du ikke - sådan er reglerne! (og så håbe på borgeren køber den forklaring)

Altså jeg må lige gentage fra tidligere: Jeg har en mail hvori SKAT medgiver at det i visse tilfælde godt kan lade sig gøre at have et cvrnr. og samtidig være på overførselsindkomst - men de ville ikke uddybe det nærmere (meget mystisk) hehe

Det der med Non-profit var bare en idé, har ikke undersøgt det nok til at kunne sige hvad det er, tænkte bare at hvis man på den måde kunne bevare sit cvrnr. og derved stå som garant og ansvarlig for det software man har lagt på cd'en, så ville jeg da være glad for det.

Jeg er med på at man principielt bare kan brænde noget over på en cd og skrive copyright dit og dat, og så derved påkalde sig rettighederne til produktet - men så er jeg nu mere tilhænger af man lader sig registrere i et virksomheds register med navn, adresse og de forpligtigelser der nu ligger i det.

puha, det var en lang smørre - men tusind tak for svarende begge to :)

vh Rango`

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 06:09
SKAT er ikke den kompetente myndighed vdr cvr-nummer og overförselsindkomst.

Det er a-kassen/jobcentret der afgøre om der ska accepteres at vedkommende må drive virksomhed på dagpenge.

Når man er på dagpenge så forventes det at man bruger ens tid på at søge arbejde.
Precis som når man er ansatt i en virksomhed så forventes det at man passer ens job, og ikke sider og passer ens egen virksomhed.

Og nonprofit/profit ha ikke så meget at sige..
Da det handler om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:38

Goranco Kukeski:
Cookie: Jeg er ikke helt sikker på jeg er enig med dig i at det er vanskeligt at kontrollere om folk nu også står 100% tilrådighed eller ej - tænker - enten passer de vel deres arbejde eller også gør de ikke, det må alt andet lige være op til arbejdsgiveren at vurdere hvorvidt den ansatte er værd at samle på eller ej.

Nu er arbejdsgiveren i en personlig virksomhed jo en selv, og a-kassen har ingen mulighed for at kontrollere hvor meget man sidder og arbejder med at få gang i virksomheden - og måske bare søger et job eller to her og der. Det handler ikke så meget om hvad jeg mener eller tror, men om hvad reglerne er bygget efter, og her er opfattelsen, at man ikke må bygge en virksomhed op med dagpenge som en slags iværksætter støtte

Der er bestemt folk der mener det er urimeligt man ikke må, men nok et vist flertal som synes det er rimeligt nok. Man skal også tænke på, at hvis EN person bygger en webshop op hjemmefra stille og roligt på 17.500 kr i støtte om måneden, så er det en unfair konkurrence mod andre tilsvarende web-shops der ikke er på dagpenge. I alle fald, så er regelerne

Skat har intet med dem at gøre, det er din a-kasse udelukkende der har svaret til dig, og det med at du i visse tilfælde kan ha CVR handler om bibeskæftigelse og det kan du tale med din a-kasse om. Generelt får man ikke lov til at forsætte en eksisterende virksomhed som bi-beskæftigelsen, men man kan få tilladelse til bi-beskæftigelse med CVR - mod fuld modregning i dagpengene i en periode på 78 uger ialt. Tal med a-kassen om den mulighed. Får du OK, vil du få samme CVR nr igen når du åbner noget til bibeskæftigelse, men få klart lov og klare regler for hvor når på dagen du må arbejde med det, for de regler administreres ikke ens i alle a-kasser

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Svendborg
Tilmeldt 3. Feb 13
Skrevet kl. 16:33

Om man vil kalde sig selv for arbejdsgiver eller virksomhedsejer i et enkeltmandsfirma er vel underordnet? Man hæfter personligt for virksomheden, under alle omstændigheder.

I det øjeblik man modtager overførselsindkomst fra en pågældende myndighed, så har denne myndighed nu en gang de beføjelser de har, til at vurdere hvorvidt vedkommende er berettiget til overførselsindkomst eller ej, samt i hvilken grad der måtte være tale om. Det hele må jo bero på de aftaler man indgår med hinanden.

Jeg syntes stadig, særligt hvis man repræsentere en myndighed så har man rigeligt med beføjelser idag til at foretage nogle skarpsindige vurderinger, omend de også kan tage fejl, så ligger mulighederne vel nok noget nemmere idag en hidtil.

Anyway, min point mht. cvrnr ligger ikke så meget i hvorvidt det er nemt eller svært at kontrollere folk, men snarre fastholde en vis form for ejerskab overfor produktet, således at der ikke er tvivl om hvor tingene kommer fra eller hvem der er ansvarlig for dem. Det kan jeg altså ikke se det store problem i.

Jeg har fuldt forståelse for tankerne bag reglerne, at overførselsindkomst ikke er tiltænkt som virksomhedsstøtte, men det jo derfor vi indgår regulerings aftaler med hinanden, således at dette ikke er tilfældet.

Nå, men nu har jeg ihvertfald givet mit besyv med på den front, så må vi se hvordan reglerne bliver til næste år :)

vh Rango

NB! Det lidt svært at stå til rådighed når man snart ikke må lave noget.

Fra Svendborg
Tilmeldt 3. Feb 13
Skrevet kl. 16:43
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg bliver pludselig itvivl - må man overhovedet være medlem af Amino som kontanthjælpsmodtager?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)