Må man starte en forening med det formål at drive virksomhed ? Alternativt at virksomheden ejer et selskab ?
Jeg har hørt fra flere meget pålidelige kilder at det må man ikke da der ikke er hjemmel i lovgivningen til dette - det undrer jeg mig over. Hvad er årsdagen til at dette ikke er tilladt ?
Der er foreninger der som del af deres virke driver momspligtige aktiviteter, men hvad er dit formål - er det noget med at undgå hæftelse? Der er jo ret klare krav for at man kan være forening
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nej det er nu ikke for at undgå hæftelse. Det er tanken om at starte en social iværksætter virksomhed hvor brugerne om man så må sige kan fungerer som medejere og således vil have indflydelse på virksomheden.
Tanken er således på ingen måde at slippe for de tekniske og skattemæssige krav der er til en virksomhed, men derimod at sikre interessehavnerne indfyldelse.
Det afhænger af vedtægterne i foreningen. I kan overveje forskellige modeller; a. at virksomheden er på andele/eller for medlemmer således at man betaler et indskud som godt kan være 100 kr. og måske løbende kontigenter. I kan lave et cooporativ ejet af de ansatte eller en selvejendeinstituion.
Det afhænger lidt af hvad I skal lave. Kan du ikke google og tage på besøg rundt omkring der hvor du bor og tage en snak med folk om hvorfor de har valgt netop den form samt hvad fordele og ulemper er.
Herefter skal du have juridisk hjælp til at strikke det rigtigt sammen. Hvis du kører som en forening er det vigtigt at have nogle fremtidssikrede vedtægter og have taget stilling til hvad der skal ske med overskuddet,hvemder tager stilling til ændringer i forretningen og jeg kunne blive ved.........Københavns Kommune havde på et tidspunkt en hjælpefunktion til socialøkonomiske virksomheder, gad vide om der ikke er noget ligende i din kommune eller hos det lokale erhverscenter.
Det korte svar: ja Men der er en række forhold antage højde for, bl.a. Hvordan og hvorledes den oprettes er ikke nemt. Herudover er der foreninger solhat både helt eller delvise erhvervsmæssige formål og derved også både skattepligt og momspligt til følge. Du bør nok læse op på hvad det kræver at oprette og drive i forhold til juridiske regler før du kaster dig ud i det.