Jeg har været så heldig, at min salg den seneste måned er gået rigtig godt, og det giver anledning til et lille spørgsmål fra min side ang. bogføringen.
Jeg bruger programmet simpeltregnskab.dk, og der har jeg mulighed for at bogføre min indtægt på de 2 ovennævnte måder.
Det meste salg er foregået via nettet. Primært via en deal-side. Dog er der også solgt noget over diverse facebook-grupper. Hvordan bogfører jeg dette? Jeg har ikke udstedt en faktura til dem der har betalt, men "bare" bedt dem om at overføre beløbet, hvorefter jeg har sendt varen.
Udbetalingen fra deal-siden går jeg ud fra skal bogføres som "Anden indtægt", da jeg jo ikke modtager betaling af dem for varen?
du SKAL udstede fakturaer for alle dine salg - med momsregler fulgt osv - helt uanset hvilke kanaler du har solgt via - og hvert salg og udbetaling fra deal siden skal have bilag - men jeg kender ikke til hvordan med moms på det fra deal-siden - men er det salg vil der jo være moms på?
Nogen må kende til salg over deal-sider???
Jeg tror du skal ha en økonomimand til at sætte dig i systemer så du ikke pludseligt er kørt helt galt
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Fakturaerne er sådan set gemt som bilag i programmet, dem der har købt via andre kanaler, har bare ikke betalt ud fra dem. Men de er der.
Ja ifølge de oplysninger jeg har fået, så skal jeg betale moms af udbetalingen fra dealsiden.
Lyder jo ikke så dumt - hvis ellers du kan følge fra faktura til betaling og har bilag for deal-sitet og momsen bliver korrekt - så bliver ud jo nok ikke sat fast :)
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Når din webshop har lavet en faktura for dig, vil jeg mene det er nemmest for dig at oprette indtægten som en "Anden indtægt". Du kan evt uploade fakturaen fra webshoppen som bilag til indtægten. På den måde har du samlet dokumentationen. Som cookie også er inde på skal du sørge for at du kan følge fakturaen fra webshoppen ind i Simpelt Regnskab, hvilket du måske kunne gøre ved at angive fakturanummeret fra webshoppen i beskrivelsen af indtægten.
Momsen er der styr på uanset om du vælger anden indtægt eller faktura.
Ja. Det er et fuldt gældende salg. Du skal blot sørge for at dine kunder har fået en gyldig faktura, og det siger du jo at din webshop står for.
Når du har oprettet indtægten i Simpelt Regnskab kan du, fra siden der viser indtægten, uploade et bilag til den. Min tanke var at det måske var en god idé at downloade en kopi af fakturaen fra din webshop og uploade den som bilag i Simpelt Regnskab. Jeg mente ikke du skulle downloade bilag fra Simpelt Regnskab.