Jeg bruger den til at køre på posthuset, hent varer i Kastrup, køre ud til kunder osv.
I stedet for at aflæse kilometertælleren, kan jeg så ikke bare sige, at halvdelen er benzin og forsikrings udgifterne er privat og den andel halvdel er firmarelateret, da jeg bruger bilen mindst ligeså meget i firmaet som privat?
Vh
Mathias
Jeg fremstiller klistermærker i høj kvalitet til virksomheder fra 6,80 kr. / stk. Mine kontaktoplysninger findes her!
Men når kørebogen viser, at din kørsel fordeler sig ca. 50/50 imellem privat/erhverv, så kan du godt fradrage kørselsomkostninger efter regning i stedet for at få statens takster.
Selvom du trækker forholdsmæssigt fra, som Carl nævner, skal du stadig føre kørebog, som Martin siger. Du skal også være obs på, at du ikke må skifte mellem de 2 ordninger i tide og utide - du må skifte 1 gang. Dvs, hvis du starter med at trække udgifterne forholdsmæssigt, og afskriver på bilen, og det så på et tidspunkt ikke kan betale sig længere (hvert år kan du lave en beregning over, hvad der bedst kan svare sig), kan du så skifte til KM-godtgørelse, men du kan så ikke skifte tilbage igen året efter, men blive på KM-godtgørelse.
Du skal også være obs på, at du ikke må skifte mellem de 2 ordninger i tide og utide - du må skifte 1 gang. Dvs, hvis du starter med at trække udgifterne forholdsmæssigt, og afskriver på bilen, og det så på et tidspunkt ikke kan betale sig længere (hvert år kan du lave en beregning over, hvad der bedst kan svare sig), kan du så skifte til KM-godtgørelse, men du kan så ikke skifte tilbage igen året efter, men blive på KM-godtgørelse.
Ja, dette er en vigtig pointe at have med i sine bilovervejelser!