Jeg har både prøvet at have et kontor ude i byen, og så har jeg prøvet at have et hjemmekontor. Jeg kan klart bedst lide at have et hjemmekontor, fordi jeg hader virkelig at bruge tid på transport hver dag. Da jeg havde et kontor ude i byen, brugte jeg ca. en time om dagen på transport (til og fra kontoret). Det er virkelig spild af tid, og jeg vil hellere bruge den tid på at arbejde. Være sammen med min kæreste. Eller bare stirre tomt ud i luften (det kan jeg selvfølgelig også godt gøre, hvis jeg benytter offentlig transport :D). Jeg kan godt se, at der er fordele i at have et kontor ude i byen, fordi det virker mere professionelt, når jeg holder kundemøder. Nu arbejder jeg selv alene, men hvis jeg arbejdede sammen med andre, kunne der måske også være en fordel i at have et kontor, fordi det skaber et sammenhold i firmaet. Men jeg synes stadig, at man bør oprette det fleksibelt, så folk kun arbejder på kontor, når der rent faktisk er grund til det. I bogen Unboss er der mange gode pointer om det, hvor kontor bliver brugt som et sted, hvor der skabes fællesskab. Jeg har skrevet om hjemmekontor på min firmablog, så de pointer er der ikke rigtig nogen grund til at gentage. De kan læses her. Her skriver jeg bare, hvordan jeg kan være produktiv på mit hjemmekontor. Man behøver altså ikke et eksternt kontor for at være produktivt. Det kræver bare et mental skift i ens hoved. Jeg vil gerne høre andre selvstændige om deres holdning til hjemmekontor vs. eksternt kontor? Hvis I altså synes, at der er en modsætning. For man kan selvfølgelig sagtens have begge dele. Men så vil jeg gerne høre jeres tanker om det. Hvad siger I? :D |
Jeg forestrækker selv et kontor jeg kan tage hen til :-)
Dette er nok mest fordi jeg har nemmere ved at opdele arbejde / fritid når jeg er på et kontor.
Jeg arbejder hjemme normalt, da jeg ikke har råd til et kontor endnu :-)
Men lige så snart der er en kedelig opgave, så er jeg mere tilbøjelig til lige at tage 5 min. pause og se lidt TV med en kop kaffe eller lign. og det er en svær vane at gå væk fra ;-)
Derfor sker det også tit, at når jeg skal koncentrere mig, så tager jeg simpelthen op på det lokale bibliotek og arbejder foran PC'en, så arbejder jeg meget mere koncentreret end normalt :-)