Har netop modtaget en faktura på "udarbejdelse og revision af årsregnskab" på mit nyoprettede holdingselskab; men blev sgu noget overrasket...
Fakturaen lyder på ca. 6300 ex moms - og der er vel bogført 5 linier totalt: Der er overført udbytte fra driftselskabet, revisor har udregnet hvor meget der skal udbetales til mig og hvor meget skat skal have og så er der betalt for oprettelse af selskabet (2 måneder tidligere). Udbyttets størrelse er endda fastsat så der skulle være penge til revisorregningen; men den er væsentligt større end revisor åbenbart selv havde regnet med?!?
Der er udskrevet et par standard dokumenter med mine oplysninger indsat og så er regnskabet "gennemgået" på den årlige generalforsamling for driftsselskabet - i praksis skrev jeg bare under, da de samme dokumenter gennemgås for driftselskabet og jeg i forvejen kendte tallene...
Mit spørgsmål er nu om det er en realistisk pris eller revisoren presser citronen velvidende at det går godt for virksomheden?
NB: Har begrænset kendskab til regnskaber/bogføring; men min revisor kender jeg privat og har valgt vedkommende på den baggrund, så derfor ville jeg gerne lige vide om det niveau er helt normalt inden jeg evt. vurderer mit næste skridt...
Det er en meget normal pris... det er muligt han havde givet dig en bedre pris hvis det havde gået skidt, men eftersom det gik godt har du nok fået listeprisen.
inkl. stiftelse er det helt normalt vil jeg mene - Var det kun revision af 5 linjer var det jo højt, men samlet set - udskriv regnskab, check lige datterselskab lidt - og stiftelse - helt normalt
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er tidligere betalt for stiftelse, 4900kr, så det er ikke inkluderet i prisen. Driftselskabet faktureres selvstændigt (af samme revisor)
Der er i øvrigt 2 holdingselskaber bag driftselskabet og det andet har fået en regning ca. 1000kr højere (ex. moms) end mit - den eneste forskel på de 2 selskaber er en udbyttefordeling på 60/40; men det bør vel ikke ændre på prisen på faktureringen?
Der er ikke angivet nogen timespecifikation blot "Honorar for udarbejdelse og revison af årsregnskab" - og så beløbet...
Når det handler om revision skal man bare huske alt det arbejde man ikke direkte ser. Der er en hulens masse dokumentationskrav som skal opfyldes og udfyldes når der er tale om revisionsarbejder.
Når det handler om revision skal man bare huske alt det arbejde man ikke direkte ser. Der er en hulens masse dokumentationskrav som skal opfyldes og udfyldes når der er tale om revisionsarbejder.
Jo så synes jeg umiddelbart - hvis vi ved alt, at det er dyrt - du kan bede om en timespecifikation, det skal han så aflevere - for dit holding - Men det er jo altid svært at afgøre noget på afstand - har han fordelt det på drift og holding og var det så fordelingen bare - var din bogføring på plads hele vej - og i efterhånd i alle fald, så se om ikke du, med samme eller anden revisor kan indgå en aftale fremadrettet, ud fra antal bilag og en vel ret bogføring
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er tidligere betalt for stiftelse, 4900kr, så det er ikke inkluderet i prisen. Driftselskabet faktureres selvstændigt (af samme revisor)
Der er i øvrigt 2 holdingselskaber bag driftselskabet og det andet har fået en regning ca. 1000kr højere (ex. moms) end mit - den eneste forskel på de 2 selskaber er en udbyttefordeling på 60/40; men det bør vel ikke ændre på prisen på faktureringen?
Der er ikke angivet nogen timespecifikation blot "Honorar for udarbejdelse og revison af årsregnskab" - og så beløbet...
Hej igen
Så er det meget til den dyre side for årsregnskabet.
Du har krav på en timespecifikation, som din revisor skal udlevere ved en forespørgsel.
Jeg anførte tidligere, at det vil tage ca. 4-5 timer, som fordeles således:
Revision og opstilling af årsregnskabet incl. protokollater m.v., ca. 2 timer
Kvalitetssikring m.v., ca. 1 time
Møde/generalforsamling, 1/2 - 1 time
Indberetning af årsregnskabet og selvangivelse, ca. 1/2 time
Herefter afhænger honoraret af timeprisen. Et bud fra min side vil derfor være ca. kr. 5.000 excl. moms for denne opgave.