Vi har ansat en udvekslingsstuderende, og nu, hvor jeg sidder og indberetter løn, bliver jeg i tvivl om, hvorvidt han er forpligtet til at betale arbejdsmarkedsbidrag? Danløn skriver: "Dette (læs: fritagelse fra AM-bidrag) gælder for eksempel for udlændinge, der modtager løn i Danmark, men hvor hjemlandet stadig har det sociale ansvar."
Vores ansatte udvekslingsstuderende har studeret i Danmark i 3½ år, og har fået tildelt et dansk CPR-nr., da han kom hertil. Men har Danmark det sociale ansvar for ham? Måske skal en fagkyndig have flere informationer for at kunne besvare spørgsmålet, så skyd endelig løs!
Jeg har selvfølgelig søgt på SKATs hjemmeside, men desværre uden held.
Det ville jeg afgjort mene - han er vel a-indkomst modtager med dansk CPR og helt almindelig skattepligtig - men for en sikkerheds skyld - ring skat - når de åbner om formiddagen hvor ventetiden er kortest - men jeg ville ikke være i tvivl faktisk efter 3,½ år her og med dansk cpr og helt normal løn i DK
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja, det er også min umiddelbare tanke. Han er selvfølgelig forpligtet til at betale skat af sine indtægter her i Danmark, men jeg studser over 'det sociale ansvar', da han f.eks. ikke er SU-berettiget, hvormed Danmark vel egentlig fralægger sig et socialt ansvar (?).
Men jeg giver helt sikkert SKAT et ring i morgen formiddag :)
velkommen - og danløn har svaret og dermed også bekræftet:
Hej John
Tak. Ja det er korrekt der er ændret i disse regler og det ser ikke ud til at vi har fået opdateret vores hjælpetekst. Det er naturligvis en fejl som vil blive rettet ASAP.
Tak fordi du gjorde os opmærksomme på det.
Venlig hilsen Mette Blomqvist Danløn
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER