Det er en ny verden for mig at prøve at blive selvstændig og har lige et spørgsmål om moms. Jeg er kostvejleder og er ved at starte klinik op, i den forbindelse overvejer jeg et moms nummer, min mand har et, da han som bi job laver hjemmesider og har et fotostudie. Kan der køres flere firmaer under det samme moms nummer, vil det være en fordel for os ? Nogle god råd eller forslag ?
Nej, det er en af faldgruberne. :-) og mange spekulerer ikke over det - fordi det kun er naboen der er uheldig. ;) man glemmer bare at man også er ens nabo. Hvis jeg var dig, ville jeg finde 80.000kr og lave et ApS, og undgå at underskrive selvskyldnerkaution overfor banken. Så har du et firma, som - hvis det går galt - KUN taber 80.000kr og IKKE rykker Jer fra hus og hjem eller skaffer dig en kæmpe gæld på nakken. :-) kan i øvrigt anbefale Karsten Cronwald fra Viborg www.cronwald.dk som effektiv sparringspartner i opstarts og rådgivningsrollen inden du tager springet :-)
Tag Peters råd og opret dit eget momsnummer. I har intet ud af at operere under samme momsnummer, snarere tværtom.
Jeg kan komme med et helt konkret eksempel på, at det er gået galt med præcis det, Peter beskriver:
Jeg var ansat i et reklamebureau med to søsterselskaber; et musikmagasin og et webbureau.
Reklamebureauet gik konkurs. Musikmagasinet var et selvstændigt selskab på eget CVR-nummer og kunne derfor fortsætte uanfægtet. Webbureauet blev trukket med ned i faldet, da det delte CVR-nummer med reklamebureauet. Det var enormt dumt og enormt ærgerligt, for isoleret set var aktiviteterne i webbureauet sunde og de hvilede på et solidt, proprietært CMS-system, som ingen kan bruge nu, medmindre man køber det frit af konkursboet.
Jeg skal ikke ud at investere penge.. Jeg har 15 timer ved siden af som vi har lagt vores budget efter, så jeg kan få gang i min klinik sideløbende :-)
Kan jo næsten fornemme på jer at det er mest sikkert at dele det op ;-) Tænkte bare det var mere praktisk og nemmere at samle det. Jeg vil så sige det min mand har, er ved siden af et godt job og bliver ikke en levevej, så ikke noget risiko for konkurs, da der ikke er skudt penge i det.
Sparsomme investeringer, idealisme eller ej, frivilligt arbejde, ingen gæld, optimistiske forretningsplaner, veltalende revisorer som argumenterer for at minimere omkostningsniveauet til dit firma ved at lade det køre i din mands cvr nummer, og bla bla bla. Stay away.! Lav vandtætte skodder mellem hans firma og dit, og for så vidt mulig, jeres privat økonomi. Revisor og banken er IkKE jeres venner - de vil tjene penge og sikre sig selv bedst muligt, men skjuler det måske bag nogle ret åbenlyse forslag, som på den korte sigt, giver jer en fordel. Mvh en mistænksom sjæl :-)