Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU på videregående uddannelse - med selvstændig virksomhed

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Microstocker:

Self har du ikke alle de goder ved nedsat pris etc, fordi du tjener en god slat mere, en grænsen - hvis du tænker over hvad du køber, og er nogenlunde fornuftig, så kan du sagtens leve som studerende til 12500kr før skat hver måned, der er jo ingen der siger, at du skal drikke hver weekend hvis det er det du gør. Der er ingen der siger du SKAL have en telefon til mellem 3000-5000kr whatever smartphones koster idag. Der er ingen der siger at du skal gå i det dyreste tøj etc.

Hvorfor skal -du- fortælle mig, at jeg ikke må have en smartphone til 3000-5000 kroner, eller drikke hver weekend? Hvad hvis det er dét, der driver mig? Hvorfor er du interesseret i at slukke for andre menneskers drift og vilje til at bidrage til landets vækst? Hvad er det for en jante-mentalitet?

SU er lavet som økonomisk støtte til studerende, for at kunne overleve. Den er ikke lavet til folk skal have smartphones, drikke hver weekend. Sorry to say, men hvis det var så nemt at give flere penge, så tror jeg egentligt staten havde givet det, det kan vi selv også - ved at hæve skatten endnu mere. Og tror jeg sku ikke folk syntes om, når nu Danmark er en af dem der har højest skatter og afgifter allerede.

Jeg er ikke interesseret i at slukke for andre menneskers drift og viljem til at bidrage til landets vækst, tværtimod, jeg syntes folk bør bidrage til landet vækst lige ved, at bruge mindre af statens penge, hvilket egentligt kunne gøre at staten havde flere penge til andre områder, som måske gavnede danmark en del mere, end at unge skal hælde et par hundrede kroner alkohol i halsen hver weekend, og alle have en smartphone, ja det er fedt at have alle mulige apps, men i sidste ende, hvis du kan komme i kontakt med folk, så er det jo nok det bedste.

Man kan sagtens være social og hygge sig uden at bruge tons af penge på at gå i byen, i vil gerne betale 30-50kr for en øl i weekenden, men i kan sku næsten få en kasse øl for samme pris og drikke hjemme.

Og du behøves skam ikke spise pasta hver dag, med en SU, hvis du skal, så bruger du dine penge meget forkert.

Så hvis du vil have et bedre samfund, så lad vær med at tage penge bare fordi du kan få dem, få da et arbejde i stedet for, eller gør et eller andet frivilligt, og så måske få en skilling for det - det er det der giver et bedre samfund, at folk hjælper hinanden, og det er oftest ikke en 'hjælp' bare at få penge til at studere.

Sjovt nok, er der rigtig mange lande hvor man ikke får SU i, eller at man skal betale for sin uddannelse - mange af de lande har faktisk lige så gode uddannelser, og startups som danmark.

Så nej, jeg syntes virkelig ikke SU'en bidrager en skid til studerende motivere sig - og hvis de skal slås lidt for at få hvad de gerne vil have, er sku 10 gange bedre end at de bare får penge.

Hvorfor er det så nedern at være på dagpenge? Fordi du faktisk skal lave noget for at få dine penge, det er jo meget federe bare at tage i skole, drikke hver weekend, og leve livet - det kan jeg godt se.

Men hvis folk er motiveret, får vi et bedre samfund, og folk bliver ikke motiveret ved bare at få stukket penge i hånden hele tiden, for egentligt ikke at lave noget specielt.

Jeg kan godt se det er nedern, at du ik bare kan få SU uden VSO eller sådan noget, men det er sku også lidt nedern, at man skal betale så mange penge i skat, for at de studerende får penge i hoved og røv.

Så nej, jeg vil ikke slukke for andre menneskers drift - jeg vil faktisk gerne sætte den igang, hos de fleste - fordi mange unge bitcher sku for meget over de ingen penge får - men de er jo også for dovne til faktisk at gøre noget for at få penge.

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Tilmeldt 11. Mar 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:35

SU er lavet som økonomisk støtte til studerende, for at kunne overleve. Den er ikke lavet til folk skal have smartphones, drikke hver weekend. Sorry to say, men hvis det var så nemt at give flere penge, så tror jeg egentligt staten havde givet det, det kan vi selv også - ved at hæve skatten endnu mere. Og tror jeg sku ikke folk syntes om, når nu Danmark er en af dem der har højest skatter og afgifter allerede.

Jeg opdaterede mit indlæg på forrige side - dette besvarer delvist din påstand:

"For øvrigt er der lavet denne lille bestemmelse om, at man må tjene ca. 9000 om måneden ved siden af sin SU. Det skulle altså i sig selv give mulighed for at have en smartphone, drikke hver weekend og gå i fornuftigt tøj. Denne bestemmelse må man gå ud fra er lavet, fordi flertallet finder den retfærdig. Hvis jeg tilmelder mig VSO, skal jeg OGSÅ leve for de 9000 + 5700 hver måned, som resten af Danmarks studerende har ret til. Resten ryger jo ind som opsparet overskud, som jeg først kan hæve og bruge af den dag, jeg ikke længere studerer og modtager SU. Og det passer mig også ganske glimrende."

Forstå, at bare fordi -du- købte en kasse Harboe til 30 kroner i Netto, er det ikke ens betydende med, at andre får den samme livskvalitet ud af dette. Jeg er ked af, hvis du blev nødt til at spare så meget under din studietid, og ville ønske for dig, at du havde haft råd til at købe fadøl til 50 kroner i byen i stedet. Det ville jeg oprigtigt have glædet mig ved, på dine vegne. Jeg elsker nemlig, når andre har en god indkomst, og ikke behøver vende hver en krone. Økonomisk frihed er tryghed, men også et frirum til kreativitet, hvor ambitioner trives og nye projekter opstår. Derfor ønsker jeg ikke økonomiske bekymringer for nogle af mine medmennesker.

Vi har samme idé om, at samfundet skal spare penge. Som liberal kan jeg ikke mene andet. Vi har tilsyneladende bare dybt forskellige idéer om, hvor besparelserne skal finde sted.

Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 09:41

Microstocker:

Forstå, at bare fordi -du- købte en kasse Harboe til 30 kroner i Netto, er det ikke ens betydende med, at andre får den samme livskvalitet ud af dette. Jeg er ked af, hvis du blev nødt til at spare så meget under din studietid, og ville ønske for dig, at du havde haft råd til at købe fadøl til 50 kroner i byen i stedet. Det ville jeg oprigtigt have glædet mig ved, på dine vegne. Jeg elsker nemlig, når andre har en god indkomst, og ikke behøver vende hver en krone. Økonomisk frihed er tryghed, men også et frirum til kreativitet, hvor ambitioner trives og nye projekter opstår. Derfor ønsker jeg ikke økonomiske bekymringer for nogle af mine medmennesker.

Jeg manglede skam intet da jeg studerede, selvom jeg ikke modtog SU, fordi jeg kunne nemlig godt selv tjene penge ;) Siger bare at man kan gå på kompromis, men hvad man køber, og hvad man ikke køber - det er jo ikke en gavebod vel?

Tilmeldt 11. Mar 11
Skrevet kl. 09:44
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror, den stopper her.

Jeg søger SU, og du skal betale. Der er intet du kan gøre.

God dag, og skål i fadøl!

Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 09:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Microstocker:

Nu er jeg ikke bosidende i danmark heldigvis, fordi jeg syntes sku ik jeg gider betale til de unge er snot dumme hver weekend ;)

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 10:02

Sikke den her tråd blev derailed :-)
Synes dog at Lucas er lige hård nok med generaliseringerne omkring hvordan unge lever, men fred være med det ;-)

I må have en god dag :)

Tilmeldt 11. Mar 11
Skrevet kl. 10:07

Lucas - Hosting4Real:

Microstocker:

Nu er jeg ikke bosidende i danmark heldigvis, fordi jeg syntes sku ik jeg gider betale til de unge er snot dumme hver weekend ;)

Det forklarer jo så muligvis, hvorfor du ikke modtog SU i din studietid.

Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 10:08

Microstocker:

Lucas - Hosting4Real:

Microstocker:

Det forklarer jo så muligvis, hvorfor du ikke modtog SU i din studietid.

Studerede skam i danmark :)

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)