Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der problemer (f.eks. skattemæssigt) i at ejerandel nedtrappes over tid

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis vi er 3 parternere, og hver indskyder kapital i en virksomhed, og jeg 'A' er daglig leder og idémand.

Indskud er fordelt sådan:

A: 100.000 (mig)
B: 300.000
C: 200.000

Og det så giver ejerandele på 17, 50 og 33 %

Og vi forventer overskud, og dermed udbytte.

Kan man have en passus i aktieovereneskomsten om at såfremt at såfremt aktionær B har få over 400.000 i udbytte efter 2 ell 3 år, skal han sælge f.eks. 30% af sine 50% for 25.000 til A. Uden at det bryder nogle regler.

Grunden til denne løsning er at B kun er deltid i projektet men har flest penge, men selvfølgelig hvis det går godt vil ha en rimelig andel i projektets udbytte, og heller ikke har en interesse i et langvarigt ejerskab i form af 50% men gerne vil reducere andelen når et rimeligt beløb er kommet retur.

Ja det kunne bare laves som lån til firmaet, noget af indskuddet, men det vil vel gøre det mere fast hvad man får retur, ifht andel af udbytte der ved succes kan være højere.

Håber det giver mening, og modtager gerne forslag til anden opbygning til hvordan B kan belønnes for sit indskud men også helt automatisk kan få nedbragt sin ejerandel uden af A skal købe ham ud ved almindelig salg af hans andel.

-kim

Tilmeldt 25. Jan 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:22

Du kan vende den lidt om ved at tildele nogle aktieoptioner i A's kontrakt, som en slags bonus såfremt et resultat opnås, og derved udvide aktiekapitalen og få en større andel af den samlede aktiekapital.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24

gastronaut:

Indskud er fordelt sådan:

A: 100.000 (mig)
B: 300.000
C: 200.000

Og det så giver ejerandele på 17, 50 og 33 %

Og vi forventer overskud, og dermed udbytte.

Kan man have en passus i aktieovereneskomsten om at såfremt at såfremt aktionær B har få over 400.000 i udbytte efter 2 ell 3 år, skal han sælge f.eks. 30% af sine 50% for 25.000 til A. Uden at det bryder nogle regler.

Nej - B har jo sat 300.000 kr i selskabet og siden fået udbytte som i øvrige. Om 2 eller 3 år vil selskabets anparter/aktier være steget i værdi må man forvente som du beskriver det, og så skal anparterne vurderes i handel og vandel og B må betale den værdi de har til den tid * antal anparter han vil overtage. Ellers ville det svare til, at B skattefrit gav A en skattefri gave, og den går ikke. Aktierne skal altid handles til den værdi de ville ha for 3. mand (ex revisor vurdering ud fra regnskabet) og ikke til noget forhåndsaftalt ud fra om hvad et udbytte måtte ha været.

Man kan jo lave optionsaftaler - men det er en anden konstruktion som vel mere går på aflønning - og her sker beskatning lidt anderledes som du kan læse her http://www.selskabsadvokaterne.dk/media/8323/aktieoptioner.pdf men som udgangspunkt nej - A kan ikke få B´s aktier til special pris om 3 år ud fra de forudsætninger du specificerer. Jeg ville hvis jeg var jer, lige involvere jeres revisor med konkret råd baseret på det helt konkrete selskab og situationen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)