Hvordan sikre jeg mig ret til alle endelser i EU på et domænenavn,, uden at købe alle endelser ? Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det men jeg vil købe et domænenavn til en webshop. Hvordan sikre jeg mig at jeg har Ret til alle endelser uden at behøve at købe alle endelser ?
Eksempelvis er Starbucks.as frit men hvis jeg køber det bliver det sikkert taget fra mig meget hurtigt da jeg ikke har ret til ordet Starbucks. Det vil sige at Starbucks ikke behøvet at have købt alle endelser.
Altså hvis jeg køber TheYellowTaxi.com .dk .co.uk, hvad skal jeg gøre for at har ret til alle de andre endelser uden at have købt dem ? Navnet TheYellowTaxi vil være et ret godt navn til et Brand navn.
Uden at have forstand på det, vil jeg gætte på at det måske kan skyldes at Starbucks er et firmanavn, altså beskyttet copyright. Hvis dette er helt ude i hampen, så må i meget gerne rette på mig. :-)
Jeg er ret overbevist om at du skal have et unikt firmanavn, du kan f.eks ikke have taxi indeholdt, ligesom jeg f.eks ikke ville kunne have maling indeholdt da jeg sælger maling.
Tag et eksempel.....du vil sælge lejetøj og kalder din netshop godt-legetøj.dk Du kan ikke have patent på sådan et navn, fordi legetøj ikke kan være et brand i sig selv. Herunder er starbucks jo lidt unikt....men hvis det var lækker-kaffe var det igen noget andet...det kommer meget an på dit firmanavn...
Du må f.eks gerne kalde en hjemmeside noget med cola...da det er et generalt udtryk.....så det kommer meget an på dit navn ?
Der må være nogen eksperter der kan uddybe det, men mener faktisk jeg ved tidligere lejlighed har læst sådan et svar herinde......