Jeg er ved at starte en webshop op, hvor jeg havde tænkt mig at importere nogle vare selv, fra ikke EU lande. Men så blev man lige fældet af CE-mærkning og WEEE-direktiverne. Jeg synes virkelig ikke det er til at finde ud af reglerne på disse områder. 1) CE-mærkning Er det påkrævet på produkterne, eller er det bare en mulighed man har for at fortælle brugerne at det er ekstra godt? Hvis det er påkrævet, hvad indebære det så at få det CE-mærket? Det er noget med at man selv skal stå for det, og egentlig ikke indberette det noget sted - er det korrekt? Hvis man selv skal stå for det, omhandler det så kun produktet, eller også produktion af produktet? Jeg har som meget lille virksomhed jo ikke midler til at tjekke op på forbrikkerne hos leverandører i udlandet? 2) WEEE-direktiverne Kan det virkelig være rigtigt at jeg skal betale 1000 kr i oprettelse + min. 250 kr. årligt + en foreningsmedlemskab til eks. elretur.dk på 3000 kr. årligt + det løse? Skal alt elektronik være WEEE-mærket, her tænker jeg at hvis man sælger elektroniske komponenter løst, til folk selv kan bruge til deres elektronikprojekter, er det så hvert enkel komponent, som skal have mærkningen med sig? Det lyder lidt omfattende?
Hvis der er nogen der ved noget, så HJÆLP, for synes da godt nok at muligheden for at være en lille virksomhed med import og salg af elektroniske produkter faldt lidt til jorden der? Regner ikke med at omsætte for meget mere end 20.000 - 30.000 det første år, da det bare er et hobbyprojekt, så ville 5000 kr eller mere til WEEE-mærkning være en pæn stor andel. |
Nej, CE-mærkningen er kun påkrævet på produktkategorier, som er omfattet af særdirektivet for CE-mærkningen.
Umiddelbart bør du først og fremmest sætte dig ind i de basale ting, hvis du vil påbegynde import af varer. Læs videre på europa.eu
- Uanset hvordan du vender og drejer det, så er du som udgangspunkt ansvarlig i forbindelse med import fra lande udenfor EU.
Mht. 2) så er jeg desværre ikke helt inde i direktiverne, da jeg ikke har siddet med produktgrupper som er omfattet af dette. Men det afhænger helt af dit produkt.