Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kundeklausul - Virker den i hele Europa?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jan 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er på vej ud og har (desværre) en standard kundeklausul (efter 1999) i min kontrakt.

Jeg har sagt op, men har ikke fået en liste over kunder endnu.

Selvom jeg har været ansat i Danmark, er jeg en del af en international koncern, med aktiviteter i mange lande.

Jeg bliver nu ansat i et firma i UK, og vi kommer (forhåbentlig) til at have aktiviteter med nogle af de samme kunder.

Spørgsmål:
- hvilken effekt har min danske kundeklausul i UK
- vil der være en forskel hvis jeg subcontracter direkte for kunden vs er ansat i England

Side spørgsmål:
- hvis min nuværende arbejdsgiver vil købe nogle ydelser hos min nye arbejdsgiver, hvor jeg indgår og dermed ville bryde kundeklausulen, kan de så insistere på at opretholde den, eller kan jeg insistere på at den bliver annulleret helt.

pft

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46686
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04

Det kræver man ser den konkrete kundeklausul. I dag godkendes de slet ikke hvis ikke der er specificeret hvad område den dækker. Undlader man at skrive område vil den ofte falde helt bort hvis den tages op i retten. Der skal stå f.eks. at du har kundeklausul overfor

Kunder inden for forretningsområde xxxx og yyyyy (hvilke varer/yderlser)

Kunder inden for det geografiske område xxx og yyy (jo større område jo større krav til kompensation)

Løbetid xxxxx til xxxxx

Kompensation (fandtes ikke i 1999 som krav som jeg husker det, men jeg er usikker på året)

Endeligt er der idag krav om, at konkurrence klausuler i særdeleshed, men også kundeklausuler i det omfang de kan virke som konkurrenceklausuler bliver betalt under klausul perioden, med som udgangspunkt ½ løn i den periode den skal overholdes (ofte 1 - max 2 år generelt). dette krav føres ofte af retten over på gamle klausuler. Retten er som udgangspunkt skeptiske for klausuler der kan ramme folk på deres levebrød, uden at kompensere dem for det helt enkelt. Jeg kender mange MEGET rutinerede virksomhedsledere der siger, konkurrence klausuler er intet værd hvis først den bestrides og ender i retten - og vi ikke betaler for den. Nok lidt hårdt men ikke helt galt heller.

Dine direkte spørgsmål synes jeg du skal gå til en advokat med - nemmest hvis du er medlem af en fagforening, ex danske sælgere eller ledernes hovedorgansiation, som i forbindelse med kontrakter kan rådgive juridisk uden ekstra betaling

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jan 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:14

Super svar.. takker! Jeg er med på at jeg skal kompenseres med 50% af lønnen, men lige så snart jeg får en løn fra et andet firma (uanset hvad jeg laver) kan det modregnes, så med mindre jeg går mere end 50% ned i løn i et nyt job er der reelt ingen kompensation :(

Min kundeklausul er meget generel og læner sig op af funktionærloven.

Det anføres at jeg vil få udleveret en liste af kunder når ansættelsen ophører. Mit spørgsmål specifikt er så hvis de inkluderer en stor international koncern (f.eks. Hilton Hotels) som er kunde i DK, vil min kundeklausul så kunne gælde hvis jeg er ansat i et firma i UK og måske var involveret i noget arbejde for Hilton i UK?

Med andre ord.. er kundeklausuler globale? Kan de være det, med mindre det specifikt er anført? Hvad afgrænser en kunde - hvis de ikke har angivet geografi, kan man så antage det kun er DK?

pft

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46686
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:43

Redslim:
Med andre ord.. er kundeklausuler globale? Kan de være det, med mindre det specifikt er anført? Hvad afgrænser en kunde - hvis de ikke har angivet geografi, kan man så antage det kun er DK?
Det er der du skal ha en til specifikt at se din klausul. Det ville ikke gå idag bare at sige man får en liste når man slutter, der skal geografisk bestemmelse på, men så kunne de jo ha skrevet DK og UK og D og F og et par andre lande, og du havde nok købt den. Det er bare sådan, at retten ser skeptisk på det, hvis ikke formålet er virkeligt at beskytte helt konkrete kunder du har arbejdet med fra at kunne blive kørt videre af dig, så det vil ofte være en bedømmelse, om du har haft Hilton i både DK og UK i din portefølje for alvor, eller om de nu bare udelukker dig for dem globalt selv om du ikke solgt til Hilton UK. Har du ikke haft noget med Hilton UK at gøre, så tror jeg de står meget svagt ved at gå efter dig hvis du arbejdede med dem i UK.

Da du jo har et nyt job som afhænger af om du kan overholde klausulen, og alternativet er halv løn i en periode men fri for arbejde, så bør du ofre en jurist med forstand på den type klausuler, hvis ikke du alternativt har en fagforening/organisation der tør tage ansvar for et konkret svar.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)