Jeg er i gang med at få oprettet holding og driftsselskab.
Som jeg har hørt det, kan man med fordel lade regnskabsåret løbe til og med eksempelvis 3. kvartal, så man i den resterende del af året kan udbetale udbytte til sig selv. Det vil jeg også gerne kunne nå i indeværende år.
Her er så spørgsmålet: er det fint nok hvis begge selskaber har regnskabsår der slutter 30/9, således jeg kan føre overskud (minus 25% skat) op i holding fra driftselskabet, og derefter udbetale udbytte til mig selv, eller skal driftsselskabets regnskabsperiode slutte tidligere end holding selskabets for at dette kan lade sig gøre?
Den med 3. kvartal fangede jeg ikke helt, men mon ikke en revisor gør - du har givet en grund til at ville føre udbytte til dig selv fra holding, men du ved jo at du kan starte med løn bare - indtil du kommer til topskat - hvor udbytte jo kan give fordel.
Det er i alle fald helt normalt at drift og holding har samme regnskabsår og udbytte besluttes så generelt på generalforsamlingen hvor regnskaberne fremlægges
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har fuldtidsarbejde ved siden af hvor jeg betaler topskat, derfor udbytte.
Helt forstået så
Anders9000:
Med 3. kvartal mente jeg bare regnskabsår der løber til 30/9 eksempelvis.
Den er jeg med på, men ikke helt hvorfor? Kunne regnskabsåret ikke lige så godt følge kalenderåret - med første regnskabsårs udløb 31/12-2013 med samme effekt generalforsamling i marts 2014 med vedtagelse af 2013 regnskabet og vedtagelse af udbytte for kalenderåret 2013?
Og udbytte så formentlig op til 48.300 for at holde dig til 27% udbytteskat, for derudover kommer selskabsskat OG udbytteskat til at ligne topskat i alle fald (og 2 x 48.300 hvis du er gift)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis jeg udbetaler udbytte og har det som som indtægt i 2014, men det er fra virksomhedens overskud i regnskabsår 2013, vil det så også gå på min personlige årsopgørelse for 2013?
Spørg en revisor - eller vent til en svarer her - Ellers forstår jeg det korte regnskabsår - men det vil jo være 2013 udbytte så jeg ville tro det - vent på en revisor eller spørg evt i ny tråd i stil med
Udbytte fra regnskabsår 2012 - vedtaget på generalforsamling marts 2013 - går det på personens skat som udbytte indtægt 2012 eller 13?
Så får du renset vores snak ud - og kun det manglende spørgsmål sikkert besvaret
vh
Det skal med på din årsopgørelse for 2014, da det først er vedtaget på generalforsamlingen og kun foreslået pr. 31/12. Såfremt det kommer til at gå super godt i din virksomhed, kan du jo vælge at afholde en ekstraordinær generalforsamling med forslag omkring udlodning. Dette kræver dog en mellembalance mv., guf for en revisor :-)
det taler jo så lidt for første regnskabsafslutning 30/9-13 - hvis det ekstra arbejde det kan give er mindre end gevinsten ved at få udbyttet med i 2013