Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ved du meget om obligationer? Så hjælp mig lidt:)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 17. Dec 11
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

God eftermiddag Aminoer :)

Ja som overskriften nok indikerer lidt så vil jeg gerne have noget viden om obligationer
 Indtil nu har jeg kun handlet med aktier (mindre beløb), fordi jeg synes det er rigtig spændende. Jeg er nu kommet i den situation hvor jeg har en større opsparring, for mit vedkommende, som jeg gerne vil have investeret i noget ''sikkert''. Det er så her obligationerne kommer ind i mine tanker. Hvad jeg havde forestillet mig var danske statsobligationer. Problemet er bare at jeg aldrig har tænkt den tanke før, og derfor ikke ved noget om det..
 Det skal siges at jeg er villig til at tage chancen ved en højrente obligation, kan det betale sig?

Så hvad jeg egentlig spørger dig om er at give mig et indblik noget basal viden, og hvad du ellers mener er vigtig at vide når man kaster sig ud i det. Kender du til steder hvor man kan læse om det, så må du meget gerne linke det :)

Mvh.
Tobias Lund Nielsen 

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du investerer din opsparing i danske statsobligationer, vil du som det ser ud nu miste penge i det lange løb.
Grunden til, at du vil miste penge er pga. den lave danske rente og inflationens virken over tid.
Et alternativ vil være virksomhedsobligationer.
Mvh Jon.

Fra Søborg
Tilmeldt 17. Dec 11
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. Men desværre ikke noget jeg kan bruge til så meget...

Mvh.
Tobias Lund Nielsen 

Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver at du havde forestillet dig danske statsobligationer - glem det renten er lavere end hvad du kan få på indskud i banken.

Efterfølgende skriver du at du er villg til at tage chancen  med højrenteobligationer. Det vil så typisk være enten virksomhedsobligationer eller mere eksostiske statstoblitioner. Bemærk at dette på ingen måde er uden risiko og at der oftets kræves væsentligt minimumbeløb - eksempelvis EUR 50.000.

Angående mere info om sådanne obligationer kan jeg anbefale denne side: http://jbpb.dk/wps/portal/jbpb_DK/!ut/p/b1/jdDdcoIwEAXgZ_EBOoEAQS4BJ5TQMlB-Irlhoq02GkywBZWnr_Ve273bne_MnFnAQGO6yLYdiBwTLAE78FFs-bdQBy5_d4ZatIDzehGTPMMuNOIoqnwXmrB4g1fQ3Ad2avwvb9wZ_888BewRSUL7MbhVvIEHHQhgW6lW13_Uht3mu9PZ8pRpeS221mNB3tuVFVpRGqZRdhIxVVTnS-m_EkKmOofFvM0ulU5fah_OEzVMlWWUwiVlYQeXaZQ42EgsCqrLUTpJFTxVRyLXOsEN0wPXmqkekS8eyWNPHcHp0PH6vFeUcdZjyhK82SOkROzTfvfZ-bMZSJ9V9wE6JrEX75zxevoBM-tCag!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzZEMjhWRElKUVBGNzIwSUdHVUE3MjEyS1Ex/

Et alternativ til de forholdsvis store investeringer kan være investeringsforeninger med fokus på højrenteobligationer - her skal du selvfølgelig være opmærksom på at det koster en bid af kagen til udbyderen i administration etc. Her kan du finde inspiration til sådanne: http://www.morningstar.dk/dk/fundquickrank/default.aspx

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Som alle korrekt svarer, der er ikke penge at hente på almindelige statsobligationer (det kan de som ikke forstår de ikke kan få 3% på deres lønkonto så tænke over Big Smile) Renten er så lav, at alm. kortere obligationer giver 0 i rente eller i en del fald giver minus

Da du er ny i gamet, så ville jeg hvis jeg var dig se to forskellige veje. Enten som du skriver højrente obligationer. De minder LIDT om aktier, da det er virksomheder der udsteder dem, og går en virksomhed ned er pengene tabt. Derfor skal du vælge at købe via en forening, selv om en forening tager noget af gevinsten til administration og gevinst. De fleste har klaret sig fint under de senere år og venter at gøre det også i 2013. Alle større investeringer har højrente - ex. Nordea invest

Alternativet hedder aktier, men med langt større risiko eller et struktureret produkt. Det er ex oliepriser, råvarer, valuta, aktier og andet, og du udstedes fra tid til anden til kurs 103. Man får en forretning der udgør en andel af stigningen i det underliggende aktiv (ex olie) men fordelen er, at hvis det går galt, så udtrækes den altid til kurs 100, så du kan max tabe 3 kr per 100 kr du investerer + den forrentning du ellers kunne ha fået, og den er jo ca 0. Det er dog vist nok ikke mange banker der må anbefalde de strukturerede produkter til private uden erfaring, så jeg synes dit eget forslag med villighed til en eller anden investeringsforening i højrente obligationer lyder fornuftigt.

Alternativt giver en del banker op til 2,5% ved binding i 2-3 år hvis beløbet er mellem (ofte) 100.000 og 500.000 - og selve beløbet er sikret af bankernes garantifond - men ikke renten. Det koster så bare at hæve før tiden.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Århus
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

fine svar fra alle

Risici er som nævnt at inflationen udhuler afkastet når renten er så lav

Ellers skal du se på de lange obligationer fx realkreditobligationer, hvor varigheden er høj (den korte forklaring = den gennemsnitlige løbetid på obligationen når indfrielser ved fx låneomlægninger er indregnet).

Som obligationsinvestor  er det træls at købe til kurs 98 når der sker låneomlægninger/førtidsindfrielser fx ved kurs 92 pga en stigende rente. Som husejer kan du være sikker på at jeg udnytter denne mulighed da de nedsætter min restgæld Big Smile

Udenlandske obligationer af forskellig art (stat, bolig, virkomheder etc) kan nemt give store afkast - renten fastsættes ud fra den generelle markedsrente og især på udsteders bonitet. Græske obligationer har nok en højere rente end danske Big Smile Her har du risiko på tilbagebetalingsevnen OG valutakurs - se evt. artikel om valuta i JyllandsPosten i dag ! Måske vi kommer til at se mere valuta-udsving i den kommende tid ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Gert Stougård Rasmussen:

Jeg formulerede mig ikke godt. Renten er dækket frem til betalingsstansing og derefter skal den anmeldes til konkursboet MEN - og det var der jeg havde min tanke- Loftet er 750.000 kr. Hvis man derfor bruger det loft og indsætter 750.000 kr, så dækkes RENTEN IKKE - for den går jo ud over de 750.000 kr - så det var set i forhold til loftet, ingen rente dækning hvis man indsætter fuldt ud op til de 750.000 kr - men du har helt ret, hvis man indsætter klart mindre som jo er tilfældet her sikkert - så er RENTEN DÆKKET

VH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 17. Dec 11
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for alle jeres gode svar! Det kan helt sikkert bruges til noget.

Rigtig god weekend til jer alle, når i også når der til :)

Mvh.
Tobias Lund Nielsen 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)