Hej Alle,
Her er en lille udfordring for nogle af jer kloge mennesker:
Jeg står (måske) overfor at skulle stifte et firma, men har desværre ikke så meget viden på området, så derfor søger jeg jeres råd.
Situationen er følgende:
- Vi er 5 mand
- Tre af os får 5 % hver
- To får 42,5 % hver
- Firmaet er allerede oprettet som et Aps, ejet af de to med den største andel og det skal forblive et Aps.
- Jeg har pt. en enkeltmandsvirksomhed med ca. 100-120.000 kroner i indtægt årligt.
- Jeg har fuldtidsarbejde.
Pt har vi ikke nogen indtægter, men det vil der nok komme. Forhåbentligt vil det også ende med et salg af virksomheden om et par år.
Derfor er mit spørgsmål: Hvilken virksomhedsform skal jeg vælge?
Det skal ses i lyset af to ting: den lavest mulige beskatning (her tænker jeg på løn og evt. fremtidigt salg ) og i lyset af at jeg ikke har tid til alt for meget administrativt bøvl, som der kan følge med.
Som jeg kan se det, så har jeg 3 muligheder:
1: Jeg fortsætter med min enkeltmandsvirksomhed og får 5% som privat person
2: Jeg stifter et Aps og dette selskab får de 5%
3: Vi tre, som hver især får 5%, stifter et anpartsselskab der ejer 15% og hver især vores eget holding selskab som så ejer 33% af dette
Vil 1 og 2 betyde stor beskatning ved et fremtidigt salg? Hvad skal jeg vælge hvis jeg tænker lidt "langsigtet"?
Det ska lige nævnes, at ved et evt. salg og ved løn regner jeg med at ville trække pengene ud så snart det kan lade sig gøre.
På forhånd tak for svaret!
Mvh,
Mads