Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personligt selskab kontra Aps - Driftsomkostninger

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Ganløse
Tilmeldt 19. Jun 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal finde ud af om jeg skal lave mit personlige selskab om til et Aps.

Udgangspunktet er at jeg har et personligt selskab, rådgivende ingenør. Selskabet har jeg haft i 2 år, og der er beskattet efter virksomhedsordningen. Der er kapital i virksomheden på 80.000.

I øjeblikket driver jeg selskabet i min fritid og har almindeligt job ved siden af.

Jeg overvejer at bruge mere tid i selskabet, og trappe ned på almindeligt job efterhånden som omsætningen stiger.

Selskabet drives hjemmefra, og nu begynder alt det sjove...

Min ejendom består af 3 bygninger, et almindeligt hus og erhvervslokaler (henholdsvis registeret som kontor og gammel tømmervirksomhed)

Hvis selskabet skal vokse, så skal jeg til at flytte fra hovedhuset og over i erhvervslokalerne, således at der på sigt kan være 3 - 5 medarbejdere.

Det vil kræve en renovering af lokalerne, idet de ikke har været i brug i 5 - 7 år.

Den renovering vil jeg jo gerne have at selskabet står for, i stedet for at jeg skal udbetale udbytte, beskattes, selv betaler for renovering af bygningen inklusiv moms, for derefter at kunne bruge den i selskabet.

Jeg overvejer derfor at lave en lejekontrakt imellem selskabet og mig selv som person, hvor selskabet lejer erhvervslokalerne og påtager sig renovering og drift af disse. Driften afskrives hvert år, udgifter til renovering afskrives som et anlægsaktiv, f.eks. over 7 år. I lejekontrakten vil der skulle stå at såfremt virksomheden fraflytter, så skal jeg som person købe "anlægsaktivet" til den værdi dette har på det pågældende tidspunkt.

Kan jeg lave en sådan aftale med mit eget personlige selskab? Eller skal jeg lave om til Aps?

Hvis jeg laver en sådan aftale, så vil jeg jo personligt også få en lejeindtægt... skal der betales fuld skat af en sådan, eller er der nogen form for fradrag? Vil der også være et evt. fradrag hvis drift, vedligholdelse og renovering varetages af selskabet?

Hvis jeg laver om til et Aps, vil jeg så kunne forvente yderligere udgifter til forsikring / offentlige myndigheder (renovation m.m.) i forhold til det personlige selskab?

Det var en hel masse forskelligt - håber I har en god aften, og kan komme med et par hints

Mvh

Bo 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 22:32

Hej. Interesant. Har været i samme situation som dig og har valgt at sige mit job idag, så jeg kan koncentrere mig om mit eget rådgivende ingeniørvirksomhed.

Nåh tilbage til dit spm. Så er rimelig sikker på at du kan. Du skal være opmærksomme på at du skal betale skat af leje indtægt, derudover så mener jeg, at nedskrivnings perioden på 7 år er meget lavt sat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23

fat en revisor der har forstand på den slags, for der kan være penge at spare på at gøre det rigtigt. Der kan også være klare forskelle (er) på personlig virksomhed og ApS ligesom der når vi taler renovering - kan være ting der kan afskrives som driftsmidler og andet der vil være forbedringer - så det er komplekst så du efter min mening tjener ved hurtigt at knytte en revisor - som har forstand på måske netop drift af rådgivende ingeniør virksomheder eller det at bygge privat bolig om - leje ud til ApS osv

vh

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)