Jeg har lavet en aftale med en kollega om, at når hun sender mig en kunde, så får hun halvdelen af det, jeg tjener første gang.
Hvordan gør jeg det rent praktisk? Kan jeg lave en faktura til mig selv, hvor der står, at hun fx. får 200 kr. Jeg er lige startet op, så jeg er ikke momsregistreret endnu. Det er hun.
Nej .. omvendt, hun skal sende dig en faktura på hendes formidlingshonorar.... Det er selvfølgelig lidt ufordelagtigt for dig så længe du ikke er momsregistreret, da hun jo skal lægge moms på sine fakturaer til dig.
Jeg har bedt hende om at sende mig en faktura. Men er det ikke muligt at lave en self-billing eller selvfakturering en anden gang? Hvordan gør man det?
Nej du kan da ikke fakturere dig selv hvis pengene skal gå til en anden. Hun skal sende regning med moms, ellers kan hun jo heller ikke modtage honoratet korrekt. Du skal føre regnskab over alle indtægter og udgifter og dit overskud skal du opgive til skat, også selv om du driver det som person uden virksomhedsregistrering - hvor du bare ikke har noget med moms at gøre så, og hvor du absolut ikke må omsætte for over 50.000 kr på 12 mdr efter hinanden løbende - for så bliver du sat i moms x 2 af den del du har omsat men ikke taget moms på
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Kunne man ikke også lave en kreditnota, og så overføre pengene til modtagerens konto på den måde? (altså hvor man selvf. har medtaget moms på kreditnotaen)
Nej. Der er jo ikke tale om en kreditnota overfor slutleverandøren men en betaling til en udefrakommende
Ok, jeg spørger, fordi jeg selv kører samme praksis som trådstarter, hvor jeg giver mine samarbejdspartnere provision for kundehenvisninger. Jeg skriver en kreditnota til dem og overfører pengene. Det virker nemmere, end at de skal fakturere mig. Det er jo mig der fastsætter beløbet.