God weekend Aminoer! Jeg sad lige og tænkte over hvordan man får overført sine afskrivninger til personligt fradrag... Jeg har solceller, så der bogfører jeg selv anlæggets afskrivning på selvangivelsen. (25% af anlæggets værdi pr. år) Men hvordan gør jeg med mit enkeltmandsfirma? Jeg er lidt på bar bund her, så jeg vil gerne have det forklaret så simpelt som muligt |
firmaets afskrivninger foregår jo ved at du bogfører dem som afskrivning og har ikke spor med din selvangivelse at gøre som sådan
Hvis tingene der skal bruges samlet (ex computer og en tilhørende skærm = 1 ting) koster under 12.300 kr for "tingen", så bogfører du dem på en konto under afskrivninger i driften (småanskaffelser eller lignende, ved ikke hvad den hedder i Billy) , hvorved hele beløbet bliver til en udgift for dig i virksomheden. Derved går dit overskud jo ned med det beløb, og da du jo betaler skat af dit overskud, ja så er det på den måde du får "fradraget"
Koster den over 12.300 kr - så skal den afskrives med 25% om året, og resten aktiveres i status - indtil den samlede sum er nede under 12.300 kr, hvorefter du kan afskrive resten på en gang.
for 2012 og 13 kan du hvis du ikke straksafskriver, men afskriver med de 25% om året - forhøje summen med 15% og afskrive med 25% på det forhøjede beløb og føre det som bliver som aktiv, på en egen konto for de forhøjede afskrivninger under 2012 og 13 - Er det noget du straksafskriver fordi det er under 12.300 er der ikke noget tillæg
Jeg aner ikke hvordan BB håndterer det, måske andre BB brugere kan hjælpe dig der, bare du forstår, at det er ikke via din selvangivelse som person men via dit overskud fra firaet som du jo har i selvangivelsens pt 111 og frem
vh