Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivninger

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

God weekend Aminoer!

Jeg sad lige og tænkte over hvordan man får overført sine afskrivninger til personligt fradrag...

Jeg har solceller, så der bogfører jeg selv anlæggets afskrivning på selvangivelsen. (25% af anlæggets værdi pr. år)

Men hvordan gør jeg med mit enkeltmandsfirma?
Jeg har købt en printer og noget inventar jeg naturligvis også gerne vil have afskrevet. Men de er bogført på deres respektive konti (IT, inventar m.m.).
Skal jeg bare kigge på disse konti og tilføje det samlede beløb på min selvangivelse? Eller skal det gribes an på en anden måde? Sker det automatisk når man bruger Billy's Billing?

Jeg er lidt på bar bund her, så jeg vil gerne have det forklaret så simpelt som muligt Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46683
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:50

firmaets afskrivninger foregår jo ved at du bogfører dem som afskrivning og har ikke spor med din selvangivelse at gøre som sådan

Hvis tingene der skal bruges samlet (ex computer og en tilhørende skærm = 1 ting) koster under 12.300 kr for "tingen", så bogfører du dem på en konto under afskrivninger i driften (småanskaffelser eller lignende, ved ikke hvad den hedder i Billy) , hvorved hele beløbet bliver til en udgift for dig i virksomheden. Derved går dit overskud jo ned med det beløb, og da du jo betaler skat af dit overskud, ja så er det på den måde du får "fradraget"

Koster den over 12.300 kr - så skal den afskrives med 25% om året, og resten aktiveres i status - indtil den samlede sum er nede under 12.300 kr, hvorefter du kan afskrive resten på en gang. 

for 2012 og 13 kan du hvis du ikke straksafskriver, men afskriver med de 25% om året - forhøje summen med 15% og afskrive med 25% på det forhøjede beløb og føre det som bliver som aktiv, på en egen konto for de forhøjede afskrivninger under 2012 og 13 - Er det noget du straksafskriver fordi det er under 12.300 er der ikke noget tillæg

Jeg aner ikke hvordan BB håndterer det, måske andre BB brugere kan hjælpe dig der, bare du forstår, at det er ikke via din selvangivelse som person men via dit overskud fra firaet som du jo har i selvangivelsens pt 111 og frem

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:34

Allerede nu er blevet meget klogere. Tak for det Smile

Nu når jeg allerede har bogført it og inventar på de "forkerte" konti, kan jeg så ændre det eller flytte beløbene fra de konti og over til afskrivninger?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 17:53

Så laver du blot et sæt poster der udligner de oprindelige poster.

Modsat Debet/Kredit som ved købsposteringen (men ikke momsposterne)
Og så bogfører du beløbet på en omkostningskonto i stedet.

Det er nok mest praktisk at gøre det på samme dato som den oprindelige postering, så det bliver mere gennemskueligt hvad der er foretåget.

Alternativt kan du bare kreditere din inventarkonto og debitere din omkostningskonto (igen exksl. moms) men det er lidt mindre tydeligt hvad du har lavet.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)