Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Differientieret moms betaling til privat kørsel.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Oct 11
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer at købe en ekstra firma bil på papegøjeplader der har en totalvægt på over 3T. Som jeg også vil bruge privat enten ved fri bil, eller ved at bruge de nye dagskort. Sælgeren fortæller mig at han bruger differientieret moms betaling til privat kørsel. Det er ikke noget jeg har hørt om før. Kan man gøre det? Der er ikke betalt moms af den.

Mvh. Kenneth

Tømrer og ingeniør i Horsens

v/ Kenneth Lesemann

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Oct 11
Skrevet kl. 09:47

Hej igen.

Håber der er et par stykker her om søndagen der kan hjælpe mig med mit spørgsmål.

Mvh. Kenneth

v/ Kenneth Lesemann

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:47

Hej Kenneth,

Når en bil på papegøjeplader vejer op til 3 tons totalvægt, så kan man fradrage 100% af momsen på driften i sin virksomhed, dvs. også den moms, som vedrører den private kørsel.

Når en bil vejer over 3 tons totalvægt, så kan man kun fradrage den erhvervsmæssige moms i virksomheden. Du finder den erhvervsmæssige andel ud fra din kørebog.

Hvis du i løbet af året har kørt 5.000 km privat og 20.000 km erhvervsmæssigt (=25.000 km i alt), så kan du fradrage 20.000/25.000 = 80% af momsen på driften i firmaet.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Oct 11
Skrevet kl. 10:54

Hej Martin

Tak for svaret-

Men skal Jeg så betale skat af fri bil?

Mvh. Kenneth

v/ Kenneth Lesemann

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:59

Kenneth Lesemann:

Som jeg også vil bruge privat enten ved fri bil

Det kan højst sandsynligt ikke svare sig at betale skat af fri bil, da du i så fald skal bruge bilen rigtig meget privat, og det kommer du nok ikke til med en ekstra bil, som vejer over 3 tons totalvægt.

Kenneth Lesemann:

eller ved at bruge de nye dagskort. 

Dette er en god løsning, hvis du ikke skal bruge bilen privat i mere end 20 kalenderdage om året.

Bilen bliver på gule plader, og ikke på papegøjeplader.

Læs mere her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2085788&vId=0

Kenneth Lesemann:

Sælgeren fortæller mig at han bruger differientieret moms betaling til privat kørsel.

Denne 3. løsning er dermed den mest fleksible.

Hvilken løsning du skal vælge afhænger meget af dit kørselsbehov - både privat og erhvervsmæssigt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:02

Kenneth Lesemann:

Men skal Jeg så betale skat af fri bil?

Du skal ikke betale skat af fri bil, da du jo netop selv privat betaler for den private andel af kørslen, når man anvender differentieret betaling.

Der er to modeller, som du kan anvende at få dækket dine omkostninger ud fra. 

1) Efter statens takster pr. kilometer.

2) Efter reelle udgifter jf. regning.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Oct 11
Skrevet kl. 11:07

Hej igen

Så jeg kan godt vælge at købe den på papegøje plader i firma regi. Køre i den privat måske ca. 20%, dette er rimelig realistisk. Og så kun nøjes med at betale 20% af momsen privat. Og så skal jeg ikke af med andet privat?

Det er en Q7, hvis det har noget betydning. Så vil vi nemlig sælge den privatbil vi har nu. Fordi vi køre næsten ikke den privat bil. Så har jeg en ekstra firmabil, hvis jeg skal andre steder hen og arbejde end min tømrersvend, og så havde vi stadig muligheden for at kunne komme rundt privat. Fruen cykler rundt, så det er kunne hvis vi skal et eller andet i weekenden.

Mvh. Kenneth

v/ Kenneth Lesemann

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Oct 11
Skrevet kl. 11:11

Okay. Syntes bare det lød for godt til at være sandt. Firma'et er et Aps, det har ingen betydning?

Mvh. Kenneth

v/ Kenneth Lesemann

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:30

Ja, det gør en forskel, at firmaet er et ApS.

Kenneth Lesemann:

Så jeg kan godt vælge at købe den på papegøje plader i firma regi.

Hvis det er dit firma, der køber den, så kommer bilen på gule plader, og ikke papegøjeplader. Du skal derfor købe bilen privat for at få den på papegøjeplader.

Du kan derefter vælge at få dækket omkostninger efter statens taskter.

Kenneth Lesemann:

Køre i den privat måske ca. 20%, dette er rimelig realistisk. Og så kun nøjes med at betale 20% af momsen privat. Og så skal jeg ikke af med andet privat?

Det er misforstået.

Ved differentieret betaling, så betaler du både den private andel af momsen, og den private andel af driften.

Alternativet er at få dækket kørsel efter statens takster, og stadig fradrage differentieret moms.

Kenneth Lesemann:

Det er en Q7, hvis det har noget betydning. 

Hvis den kan vejes ned til 3T totalvægt, så kan du fradrage 100% af momsen på driften i firmaet.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:35
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)