Hej Håber det er en flink sjæl der kan bringe lidt lys over mit spørgsmål. (har job ved siden af firmaet, i tilfælde af at det har noget at sige omkring spørgsmålet) Lad os sige man optager en gæld ved opstart af firma på 200.000 kr og og man har valgt virksomhedsskatteordningen, hvordan "afdrages" gælden så.? Afdrages den efter de 25% er trukket af overskuddet i firmaet eller kan resterende overskud, efter jeg har trukket løn ud til mig selv, bruges til at afdrage gælden? Mvh Den total forvirret :-) |
En gæld har ikke noget med virksomhedens drift at gøre, men er et passiv (gæld) i regnskabet. du hæfter personlig for gælden og afdragene skal betales uanset om du har overskud eller underskud. Men køre du virksomhedsordningen kan renterne fratrækkes i virksomhedens skatteregnskab.
I enkelmands virksomhed får man ikke løn, ens "løn" er det overskud der er når året er slut.
I virksomhedsordning beskattes man af de hævninger man har gjort i året, så man godt komme til at hæve mere end overskudet.