Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afdrag på gæld optaget ved opstart

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Håber det er en flink sjæl der kan bringe lidt lys over mit spørgsmål.

(har job ved siden af firmaet, i tilfælde af at det har noget at sige omkring spørgsmålet)

Lad os sige man optager en gæld ved opstart af firma på 200.000 kr og og man har valgt virksomhedsskatteordningen, hvordan "afdrages" gælden så.? 

Afdrages den efter de 25% er trukket af overskuddet i firmaet eller kan resterende overskud, efter jeg har trukket løn ud til mig selv, bruges til at afdrage gælden?

Mvh Den total forvirret :-)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 13:25

En gæld har ikke noget med virksomhedens drift at gøre, men er et passiv (gæld) i regnskabet. du hæfter personlig for gælden og afdragene skal betales uanset om du har overskud eller underskud. Men køre du virksomhedsordningen kan renterne fratrækkes i virksomhedens skatteregnskab.

I enkelmands virksomhed får man ikke løn, ens "løn" er det overskud der er når året er slut.

I virksomhedsordning beskattes man af de hævninger man har gjort i året, så man godt komme til at hæve mere end overskudet.

Tilmeldt 18. Jan 13
Skrevet kl. 21:46

kah:
En gæld har ikke noget med virksomhedens drift at gøre, men er et passiv (gæld) i regnskabet. du hæfter personlig for gælden og afdragene skal betales uanset om du har overskud eller underskud. Men køre du virksomhedsordningen kan renterne fratrækkes i virksomhedens skatteregnskab.

Altså de 200.000 skal afdrages med X antal kroner over X antal år, uanset om der er overskud eller ej. Kort sagt, det er en personlig gæld for mig, hvis jeg forstår det rigtig (mens renterne kan frætrækkes i virksomhedens regnskab)...

kah:
I virksomhedsordning beskattes man af de hævninger man har gjort i året, så man godt komme til at hæve mere end overskudet.

Prøver lige med et eks: hvis virksomheden har et nettooverskud på 150.000 når året er omme og man deraf trækker 100.000 over til sig selv (løn). Så beskattes man personligt af de 100.000 (ca 50%) og hvor man derefter skal betale af på afdraget..???? Og de sidste beskattes med 25% via virksomhedsordningen..?

:-) eller :-( 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52

Du svarer ud fra du skatter i virksomhedsordningen (VSO) og så i princip bare ja. Gælden er jo altid i en personlig virksomhed - personlig, og der må vel fremgå hvordan du skal afdrage den - eller ikke afdrage den, i det du har aftalt med udlåner. Renten er en del af resultatet hvis du kører VSO

Der er jo kassekrediter som ikke i princip skal afdrages, men beløbet du har lånt vil jo altid være din personlige gæld og afdraget er ikke en udgift men en ren statuspost

Det er korrekt, at hvis du er i VSO så skatter du personligt af det du hæver (de der ca 44% ville jeg tro) og resten skatter du i VSO proforma med 25%. Når du så hæver mere - af det du har skattet med proforma 25%, så skatter du personligt af det men de 25% du har betalt, trækkes fra, så du stadigt ikke kommer over din normale personlige skat

Hvis du kører VSO bør du ha en økonomisk rådgiver på som jeg læser dig, eller kan du få en masse bøvl, og så bør den person kunne forklare dette for dig helt personligt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 13
Skrevet kl. 23:24

Har ikke startet noget op endnu, blot en ide jeg går med, men vil da helt sikkert lige gribe en revisor til at forklare mig det hele, for kan godt høre at der er en del jeg lige skal have på plads inden jeg går i banken :-)

Mange tak for de hurtige svar...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27

Ja det skal du gøre, for svaret ville se anderledes ud hvad renter angår f.eks. hvis du ikke var i VSO og det er langt fra sikkert virksomhedsskatteordningen er vejen frem for dig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:05

Kninx har faktisk fat i den lange ende. Det han spørger til er jo ikke beskatningen af overskuddet men om de afdrag han betaler på gælden tages fra virksomhedsordningen hvorved den indkomst der medgår hertil beskattes med 25% (opsparet overskud) eller om pengene først skal ud og runde ham privat (alm. beskatning). Der er det første svar rigtigt. Hvis der er tale om erhvervsmæssig gæld hvad det ligner skal du sætte indskudskontoen til nul i første år. Du kan ikke nulstille senere.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Jan 13
Skrevet kl. 09:31

Tak for svaret.

Dog er jeg stadig ikke helt med på hvordan det skal laves/forståes.

Er det muligt at der kunne stilles et konkret eksempel op, så jeg muligvis forstå det bedre..??

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)