Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefradrag for tab på anparter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jan 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg kan se at dette emne er blevet behandlet en del gange. Men der er et par detaljer som jeg er lidt usikker på.

Min situation er, at jeg har investeret et beløb i en af mine gode venners virksomhedseventyr. Efter en række gode år vil han gerne prøve noget nyt og vælger at nedlægge aktiviteten men ikke selskabet som er et APS.

Butikken er afstået og inventar og varelager er solgt, så det eneste der er tilbage er et selskab uden penge og aktivitet.

Mit spørgsmål er om der er nogen mulighed for at selvangive det beløb jeg har investeret som "tab på unoterede aktier" og i givet fald hvilken dokumentation kan man forvente at skattevæsnet vil have.

På forhånd tak

Per

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16

Der er fradrag for tab på anparter helt som du angiver, men tabet skal naturligvis være konstateret, og det kan jeg ikke se det er i dette tilfælde, hvor selskabet jo eksisterer og anparterne dermed eksisterer. De er muligvis 0 kr værd, men det konstateres jo først ved at selskabet lukkes, og det skal det vel, for ellers skal I jo forsat indrapportere moms og hvad ved jeg - og det lyder måske også lidt mærkeligt at butik og inventar og lager er solgt - og at det så skulle være gået i præcist 0 så der ingen værdier eller gæld er i selskabet. Er den reelle værdi af anparterne i forhold til egenkapitalen nu 0 (det må selskabets revisor kunne sige) så kan din ven købe dem af dig for 1 kr eller 10 øre eller eller hvad I vil - men det skal være en ærlig ren handel baseret på virkelig værdi, nok gerne revisor attesteret når selskabet jo stadigt eksisterer - og så kan du tage tabet på unoterede aktier

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jan 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:23

Tak for det!

Værdien er nok ikke lige nul men ihvertfald betydeligemindre end det jeg i sin tid skød ind.

Dit input har bragt mig videre.

VH Per

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)