Hvis jeg var Google ville jeg overflødiggøre alt hvad der forsøgte at tage Googles position og rolle.
Yep enig, sådan da. De gode kataloger, med masser af trafik og f.eks. ni.dk som benyttes af mange som startside i browseren. Se de har et formål og er vellidte af brugerne - dem vil jeg ikke tro Google kunne finde på at nedgraderer i konkurrencens ånd.
Det negative ved katalogerne, ser jeg som en tendens(Penguin), der er ved alle typer af "lette" backlink muligheder i dag - benyttes de for meget, er det ikke hensigtsmæssigt. Om det så er Pr 0 kataloger, profiler eller social bookmarks, så er det direkte fjollet at bruge for meget tid på dem. -og overdrives = farvel til god ranking.
Generelt set er min holdning til linkbuilding, at det er trafikken man primært skal gå efter og ikke juicen. Ofte ender det så omvendt, fordi de links, der rent faktisk sender trafik er svære at opnå.
Noget der også bør huskes, er at en meget optimeret backlink profil, med links fra ene af PR5+ sites også ser unaturlig ud.
Content alene, har meget svære kår i dag og det er et dilemma Google selv har skabt - det er så netop der Google plus kommer ind i billedet. Google forsøger at andre vores adfærd, så de får et mere bruger orienteret dataflow, at rangere ud fra. Hvordan de så behandler manipulation på det punkt -og om de kan gøre det så godt, at de data de får ind, rent faktisk kan benyttes til noget fornuftigt, vil tiden vise. Lige nu viser mine tests på det punkt, at der ikke er noget at hente ved masser af internationale google plusser, så helt tabt bag en vogn er de bestemt heller ikke på det punkt.
Som Gita skriver "Prøv at tænk som Google" det er en rigtig god ide. Specielt hvis du vil have holdbare resultater på lang sigt.
Hvad ville du gøre, hvis du var Matt Cutts og havde til opgave at få bugt med linkspam?
18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media