For en uges tid siden fik jeg en mail fra en fyr, der udgav sig for at være indkøber for en organisation, der kalder sig West African Humanitarian and Development Union (WAHDU). Han ønskede et tilbud på køb af 1500 dåser af et af mine kosttilskud, der skulle sendes til Togo i Afrika. Jeg sendte ham min pris (ca. 230.000 kr. forudbetalt), men for at være flink, gjorde jeg samtidig opmærksom på, at han sikkert kunne få en bedre pris ved at henvende sig direkte til producenten, og jeg gav ham producentens kontaktoplysninger. Men han insisterede på at købe fra mig. Han havde også gjort opmærksom på, at han modtog 3% i kommission på indkøb. Så jo dyrere indkøb, så mere kommission kunne han få. Jeg blev så bedt om at sende en proforma faktura. Den sendte jeg, og jeg fik lidt senere at vide, at den var godkendt. Jeg fik så at vide, at jeg skulle tage til Ghana, der er naboland til Togo i Afrika, for at underskrive leveringskontrakten. Det nægtede jeg at gøre. Jeg fik så at vide, at de i stedet ville sende en person til at inspicere leverancen inden afsendelse fra Danmark. Lidt senere fik jeg så at vide, at jeg ville modtage en formular, som jeg skulle udfylde og returnere sammen med et ekspeditionsgebyr. Størrelsen på dette gebyr blev ikke oplyst, men jeg skrev tilbage og forklarede, at vi under ingen omstændigheder betaler sådanne gebyrer, men at jeg i stedet kunne tilbyde en mindre rabat på den samlede ordre. Siden har jeg ikke hørt fra dem. Jeg har stærk mistanke om, at de bare vil opkræve gebyret fra mig og fordufte. Det forekommer mig at være et nyt svindelnummer til afløsning for de såkaldte "Nigeria Letters". Er der andre, der har været ude for noget lignende? |
Selvfølgelig er det et scam. Det ved du jo også godt selv.
Glem nu bare den profit, du har drømt om, og kom videre.