Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af min firmabil til mig selv

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er ansat i mit eget ApS og har en firmabil på hvide plader.

Bilen er nu afskrevet til 97.000,- og jeg vil gerne købe den ud af firmaet, og bruge den privat.

Hos en forhandler har jeg fået lavet en skriftlig prisberegning til brug for skattevæsenet. Forhandleren ville give 80.000,- for bilen.

Er det korrekt opfattet, at hvis jeg køber bilen ud af firmaet til 80.000,- så får firmaet et tab på 17.000, som skal bogføres i driften ?

Vil der være nogen skattemæssige problemer, hvis jeg som privatperson efterfølgende sælger bilen i f.eks. "Den blå avis" for 100.000,- (Man får jo mere for bilen ved at sælge den privat?)

Er der generelt andre ting jeg skal være opmærksom på?

Skal jeg spørge skat om lov ?

Mvh Ole

Tilmeldt 16. Oct 10
Indlæg ialt: 4
Fra  Aarhus Administrationsbureau ApS Skrevet kl. 14:27

Hej Ole

Du skal på lige vilkår som med tredje mand (arms-længde princippet) iht. Lilgningslovens §2.

Hvis du kan sælge bilen for 100.000 til anden siden, så er det også prisen for dig selv. Det lyder mest af alt som om du vil forsøge at lave en skattefri gevinst ved at sælge prisen fra firmaet til dig selv privat til en lavere pris.

Vil du rent faktisk bruge bilen privat og ikke blot videresælge den med det samme, så er det korrekt at den pris du kan få oplyst ved fx en forhandler eller alternativt en tilsvarende model på bilbasen kan lægges til grund for handlen mellem dig og firmaet.

Det er umiddelbart korrekt, at de 17.000,- ville skulle føres som tab i driften - men bemærk at der sandsynligvis er forskel mellem de regnskabs- og skattemæssige værdier i forbindelse med handlen. Bemærk at der kan være muligheder for et skattemæssigt tab ved at individualisere den skattemæssige værdi på bilen vha. Afskrivningslovens § 5A.

/Karsten

Tilmeldt 17. Dec 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:19

OK.

Jeg må da indrømme, at tanken om en hurtig skattefri gevinst havde strejfet migSmile.

Men det ender nok med at jeg køber den ud af firmaet og kører i den et par år, inden jeg sælger den.

Så burde der jo ikke være problemer med skattevæsenet.

Tak for svaret.

Mvh Ole

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:15

Jeg er helt enig med Carsten. Problemet med en forhandlervurdering er jo det samme som med ejendomme. Passer vurderingen ikke ind i krammet smider man den bare ud og får lavet en anden. Derfor er forhandlerpriser taknemmelige.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)