Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mulighed for eget Navneserver til dk-domæner?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Registrering hos DK-Hostmaster for eget Navneserver for dk-domæner?

Hej, jeg er ved at undersøge om muligheden for at få mit eget navneserver til dk-domæner. (Det skal dog også anvendes til .com-domæner, men primært er det dk-domæner) med .com-domæner har jeg ingen problemer med selv at oprette eget navneserver i enhver hosting, det er dk-domæner jeg ikke bare kan oprette eget navneserver på.)

Jeg er klar over at man skal registrere sig hos DK-Hostmaster og jeg har rådført mig med dem og fået at vide at det er gratis, men at man skal have teknisk viden om dns, opsætning af zoner og alt det der. Og det er jeg ikke. :)

Derfor ser jeg det som mest realistisk at betale en til at varetage den del af opgaven. Der vil nok hovedsageligt kun være brug for en med teknisk viden i starten af projektet og de få gange DK-Hostmaster laver ændringer eller efterspørger noget fra navneserver-ansvarlig.

Grunden til min oprettelse af denne her tråd er at få informationer og råd til hvordan man bedst (læs: økonomisk og realistisk) kan få sådan en navneserver op at køre.

Det jeg skal anvende den til er hovedsageligt (99%) egne projekter og 1% til famile, venner og bekendte. Så det er ikke noget der her på kortsigt skal være kommercielt. Men det kan jo være at det bliver udvidet senere i fremtiden til også at omfatte andre.

Så det jeg har brug for er en mini-"Gratisdns.dk"-format bare med en lettere/nemmere bruger-backend, så en der ikke er så teknisk kan opsætte når vedkommende får nye dk-domæner der skal anvende navneserveren.

Jeg siger mange tak til de af jer, der sikkert vil rådgive mig til bare at droppe eget navneserver og anvende Gratisdns eller andet tredjepart. Mange tak for jeres gode hensigter. Men det ønsker jeg ikke. Jeg vil gerne undersøge muligheden for at have eget Navneserve registreret hos DK-hostmaster.

Det jeg håber er at få kvalificeret information og måske endda tilbud på hvordan jeg skal gribe det an, hvor meget jeg skal regne med at det vil komme til at koste (ingen vilde gætterier, please, kun kvalificeret gæt) og hvem jeg evt. kan kontakte der har den fornødne viden/erfaring.

Skal man evt. have egne fysiske server placeret forskellige steder i DK og få installeret BIND9 eller hvad man nu kalder den og få lavet et online frontend til den så ikke-teknisk-brugere kan anvende den?

Eller kan man måske anvende følgende service i stedet for placering af egne fysiske server?:
http://www.security-dns.net/

Eller lignende services der måtte eksistere.

Jeg ser frem til at høre jeres gode råd og hjælp.

Jeg er sikker på at jeg nok mangler en masse informationer for, at I kan komme med et godt bud/råd. Som sagt er jeg ikke så teknisk. Så hvis I har brug for flere oplysninger siger I bare til.

Takker på forhånd for jeres tid og hjælp. :)

Kommer snart...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du lejer en server med cpanel hos f.eks. hetzner.de har du det hele på plads.

Dk-hostmaster kræver du sætter et domæne op på serveren, som dokumentation for din tekniske viden/tingene virker.

Med det på plads bliver din server godt med det samme.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten, tak for din kommentar.

Skal der virkelig ikke mere til for at dokumentere ens tekniskviden end at sætte et domæne op på serveren? Det lyder da simpelt nok. Men jeg får nok alligevel brug for hjælp til det når tiden er til det.

Ville følgende lade sig gøre og er der noget mening med det overhovedet eller er det overflødig omveje:

f. eks.

Server 1 (Fra hostingselskab A) - Primær IP-adresse og domænenavn, som bliver anvendt til at få godkendelse fra DK-Hostmaster og hvor Primær og Sekundær dns-server bliver hosted.

Server 2 (Fra hostingselskab B) - Backup til ovennævnte dns-server, hvis nu der skulle ske nedgang i det første hostingselskab. Skal/kan man anvende samme domænenavn her eller skal/kan man anvende et andet domænenavn?

Server 3 (Fra hostingselskab C) - Hosting hvor mine egne projekter bliver hosted og anvender de ovennævnte navneservere.

Eller findes der en mere smart måde at gøre det på? (Det gør der sikkert nok) Big Smile

Takker for jeres hjælp.

Kommer snart...

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kunne også f.eks. bare bruge gratisdns som jo er gratis dnsservice!.

 

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolay:

Hej

Du kunne også f.eks. bare bruge gratisdns som jo er gratis dnsservice!.

 

Hej Nicolay, jeg takker for din input.

Som jeg skrev i min første indlæg, så ønsker jeg selv at blive godkendt som navneserveransvarlig med mit eget domæne.

Og efterspørger hvordan det skal kunne lade sig gøre, på en overskuelig måde. Og da det er hovedsageligt til egne projekter skal det helst være økonomisk realistisk.

Ja, jeg kunne bare anvende GratisDNS eller nogle af de andre hosting-sider der tilbyder dns-service (det gør alle webhost, såvidt jeg ved), men det ønsker jeg som sagt ikke.

Takker endnu engang for din input.

Kommer snart...

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis du selv vil stå som zone ansvarlig så skal du over og have adgang til 2 servere som der kører dns på.
Det kunne være en løsning med 2 VPSer som du køber et eller andet sted.

Det kunne f.eks være hos Hetzner.de, hvor du kan få de 2 mindste for omkring 120 kr. om måneden.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker Nicolay.

Det lyder som en rimelig løsning.

Jeg har et supplerende spørgsmål.

Når man nu registrerer dk-domæner så har den jo allerede fået et primær og sekundær navneserver (fra det sted hvor man nu har registreret den hos).

Hvordan kan man så anvende selvsamme dk-domæne til at blive godkendt som ny eget navneserver?

Kommer snart...

Fra Kerteminde
Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 94
Fra  RT-Web Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

For at redelegere domænet skal du benytte DK-Hostmasters redelegerings service til dette.

(Du behøver ikke have adgang til domænet for at anmode om udskiftning af navneserver).

Det kan også gøres automatisk via en URL forespørgsel.

Læs eventuelt nærmere på DK-Hostmasters hjemmeside omkring redelegering her.

Mvh Rune Thagaard

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

tænkstort:
Hvordan kan man så anvende selvsamme dk-domæne til at blive godkendt som ny eget navneserver?

Hvis f.eks. dine servere skal hedde ns.a.dk og ns2.a.dk opsætter du domænet a.dk på dine servere hvor ns og ns2 peger på de pågældende serveres iper, og få DK-Hostmaster til at checke om de virker som de skal.
Når de så har testet det, og det virker som det skal, så kan du efterfølgende redelegere  a.dk til dine egene godkendte dns servere.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt. Tak for hjælpen.

Lige et spørgsmål til.

Kan følgende lade sig gøre:

ns1.[domæne1].dk hos f.eks. Hetzner.de

ns2.[domæne1].dk hos f.eks. Dandomain.dk

Altså kan man anvende samme domæne hos to forskellige hostingsider? (Logisk set tænker jeg Nej, men som sagt er jeg ikke så teknisk).

ELLER

Bliver man nød til at gøre:

ns1.[domæne1].dk hos f.eks. Hetzner.de

ns2.[domæne2].dk hos f.eks. Dandomain.dk

Takker endnu engang for hjælpen.

Kommer snart...

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)