Hvor ligger grænser så for hvornår man begynder at syntes der bliver kørt for meget i bilen privat og hvad hvis man køber en bil som kun koster 15000 kroner i indkøb?
Jeg mener hvis man kører 15000 km privat og 1000 i firma (voldsomt overdrevet men for at fremme forståelsen), og samtidigt køber en bil til 15000 i stedet for 50000, vil regnestykket jo give "gratis" privatbil og samtidigt et voldsomt ændret regnestykke
Pizzaria, grillbar eller lign søges til gratis WordPress hjemmeside - Hosting/domænenavn kan købes for 249 kroner.
Jeg mener hvis man kører 15000 km privat og 1000 i firma (voldsomt overdrevet men for at fremme forståelsen), og samtidigt køber en bil til 15000 i stedet for 50000, vil regnestykket jo give "gratis" privatbil og samtidigt et voldsomt ændret regnestykke
Som du ser, så giver det en årlig privat omkostning på -24.358,57 kr. til at holde privat bil for (jeg har endda sat serviceomkostninger til 0 kr.), og det giver en privat omkostning på -1,62 kr. pr. km.
Årsagen til at det bliver dyrere er jo, at man kun får de 1.000 km á 3,82 kr. ind i hjælp fra firmaet til at holde bilen for, men samtidig kører man mange private kilometer, hvilket er med til at hæve årets omkostning til at holde bilen.
Det er fint nok Martin men jeg mangler måske scenariet fri bil og fri bil beskatning (ca. 45.000) holdt op imod godtgørelsesmodellen. Men i ovenstående scenarie hvor den private kørsel er meget lav giver det sig selv at fri bil er en dårlig ide.
Burde der ikke findes (et eller andet sted har ikke ledt) et relativt simpelt regneark hvor man indtaster:
Bilens pris, bilens alder ved køb, erhvervsmæssig og privat kørsel forventet, forsikring, vægtafgift + måske antal år man bruger mellem udskiftning - og så få øvrige parametre lagt til - relativt automatisk (og ca) og derved kunne få en beregning af, om sammensætningen lænede sig op ad fri bil eller firmabil
Jeg ved ikke om den kunne ha papegøjeplade scenariet med, men bare i det mindste, hvidplade.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg var med til at lave et engang i min tid i Beierholm men problemet er at der er så mange faktorer og forudsætninger der spiller ind at det næsten er håbløst. Men taler vi minimal privat kørsel, en meget billig bil (pris/rep) etc. taler det imod fri bil. Det samme gør meget erhvervsmæssig kørsel fordi man der kan få en høj godtgørelse hvad Martins beregninger også viser.