Hej allesammen Jeg står og vil gerne lave et debatforum på nettet, men jeg er helt lost i forhold til hvordan jeg kommer igang, så jeg håber at I kan hjælpe. Som udgangspunkt har jeg ikke en masse penge jeg kan bruge på det, så jeg leder efter en løsning som jeg selv kan sidde og arbejde med. Jeg tænker på om man kan købe en slags skabelon, og så arbejde sig videre derfra. Det er ikke vigtigt at sitet bliver perfekt fra starten, men det skal selvfølgelig være brugervenligt og attraktivt nok til at folk vil bruge det. Som jeg forestiller mig det, så skal mit forum indeholde følgende: - Debat med diverse underkategorier. - Oprettelse af profiler. - Mulighed for at lægge billeder ind. - Mulighed for at brugerne kan blogge. - Jeg skal kunne lægge artikler ind. - Mulighed for en rådgivningsfunktion, med forskellige rådgivere tilknyttet. Det er vigtigt for mig at det ikke blot bliver et debatforum, men at det ligeledes bliver et sted hvor folk kan komme og søge viden og information om relevante emner. På sigt vil jeg også gerne have noget salg på sitet, men det er ikke noget jeg vil koncentrere mig om foreløbigt. Brugerpotentialet er 3000-4000 nye brugere om året, og måske mere. Tallet er ikke grebet ud af den blå luft, men bygger på nøjagtige tal for min brugergruppe. Det er nok hvad man vil kalde en niche, men trods alt en ret stor niche, hvis man kan sige det sådan. Jeg er klar over, at jeg ikke vil kunne administrere et stort site helt alene, og at jeg skal have nogle administratorer(dem har jeg styr på), samt at jeg helt sikkert også vil få brug for løbende hjælp af en programmør e.l. Men hvordan kommer jeg igang? Og hvad vil udgifterne være til at komme igang, samt de løbende månedlige udgifter til hosting osv? Vh. Anna |
Hej Anna
Jeg vil foreslå at du kigger på Joomla. Det er et CMS system som er dejligt nemt at komme igang med. Der findes virkeligt mange vejledninger og hjælp til systemet. Jeg laver selv alle mine kunders hjemmesider med Joomla. Der findes et hav af gratis skabeloner til joomla.
En anden fordel er at rigtigt mange benytter Joomla og derfor kan hjælpe dig videre.
Læs mere om Joomla på www.joomla.org (Joomla er gratis)
Hernæst skal du bruge Kunena Forum som er en udvidelse til Joomla. Det er et komplet forum med alt hvad man kan forvente det bør indeholde. Her er på samme måde som med Joomla masser af hjælp og vejledninger at hente på nettet. Kunena er også gratis.
Læs mere om Kunena på www.kunena.org
Du skal så også bruge en webhost hvor din side kan ligge. Skal det være billligt kan du kigge på www.surftown.dk - De har Joomla som en del af deres "1-click-install" - DVS at du ikke selv skal installere joomla du skal blot klikke på et ikon.
Ovenstående er hvordan jeg ville have løst opgaven. Men jeg arbejder detsværre ikke gratis, men heldigvis koster det ikke noget at komme med tips og vejledning. Skulle du sidde fast eller få brug for hjælp er du velkommen til at kontakte mig (Eller en af de mange andre herhjemme der levere Joomla løsninger)
Men jeg vil mene det er realistisk, såfremt du væbner dig med tålmodighed og er villig til at læse online manualer.