Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til drift og skat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 269
Fra  NemmeHjemmesider.dk Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis jeg låner penge i banken til drift af min virksomhed, skal jeg så afregne skat af de penge der går til min egen løn?

For ellers vil det jo være langt bedre at tage et privat lån og så bare bruge pengene istedet for at udbetale løn?

Mvh

Thomas

Lav din egen hjemmeside eller webshop med NemmeHjemmesider.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:56

Nej  da - man skatter slet ikke af sine hævninger og der er ikke noget der hedder løn, Se her fra et af mine standard svar:

ENKELTMANDSVIRKSOMHED PERSONLIG VIRKSOMHED:

Det er Vigtigt at forstå, at virksomhed og person er to sider af samme sag.

MAN SKATTER AF RESULTATET – og ikke af det man hæver til sig selv, der er i princip ikke noget der hedder løn i en personlig virksomhed

Man får ”løn” ved at hæve når der er råd til det, og det bogføres over mellemregning i egenkapitalen under status

Det har således ikke spor indflydelse på resultat og det man hæver privat har således ingen skattekonsekvens.

Hæver man mere end virksomheden kan bære, ja så er det jo penge man må skylde kreditorer eller bank, og det har ikke spor med skat at gøre

Man skatter af indtægter minus udgifter = overskud – og ens hævninger er slet ikke med i driften

Årets overskud er indtægter minus virksomhedsudgifter og helt uden private hævninger.

Man fører regnskab efter årsregnskabsloven og bruger tallene derfra til at udfylde den udvidede selvangivelse fra pt 111 og frem

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Sep 11
Fra  NemmeHjemmesider.dk Skrevet kl. 22:16

Ok men så bliver de lånte penge beskattet personligt når jeg udbetaler dem?

Mvh

Thomas

Tilmeldt 1. Sep 11
Fra  NemmeHjemmesider.dk Skrevet kl. 22:19

Hov jeg kan se at jeg helt har glemt at det er et aps.

Mvh

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34

til dit første svar må jeg vel sige, læs mit første - NEJ hvis det var personligt selskab så bliver der ikke beskattet noget som helst ud fra hvad du udbetaler men ud fra løn

Nå - så er det et ApS - og der låner du ikke pengene personligt men dit ApS gør, og ja - hvis du låner pengene til dit ApS og betaler dem ud til dig selv som løn, og NU er det så løn, ja så beskattes du af dem. Til gengæld er det jo ikke dine penge men dit ApS penge og udbetaling af løn fra dit ApS, nedbringer overskuddet og dermed skatten der..

Hvis du låner dem personligt - så skal de penge jo sjovt nok betales tilbage, og det kan du jo kun gøre med skattede midler personligt - hvis du låner dem i et ApS så er det jo dit ApS der skal betale dem tilbage og det kræver sker jo alt sammen via status og involver ikke skat.

Dit lån i et ApS vil jo udmønte sig i gæld på f.eks. 100.000 kr og penge på bankkontoen med 100.000 kr - og ikke påvirke spor. 

I et ApS skatter du 25% firmaskat - af overskuddet og din løn bringer overskuddet ned - men så betaler du personlig skat

Det korte og det lange er, at du ikke kommer til at betale dobbelt skat hverken på den ene eller anden måde - af de penge du låner - eneste fordel ved at tage lånet i et ApS hvis det er til dig selv, skulle være hvis ikke banken kræver du personligt garanterer beløbet - men det tror jeg ikke du lykkes med, og så kan du lige så godt låne personligt hvis det er til eget forbrug.

Du bør finde en revisor eller økonomikyndig der vil sidde et par timer med dig og forklare forskelle på personlig virksomhed og ApS - det er to ganske så forskellige ting og jeg tror du kan tjene en revisor ind lynhurtigt på gode råd.

god vind

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Sep 11
Fra  NemmeHjemmesider.dk Skrevet kl. 22:37

Ok mange tak for dine svar, ja jeg skal have fundet en revisor så jeg kan få styr på det hele. Lige i første omgang var det også mest for at få styr på hvad der var bedst og hvor stort et lån der skal til for at få det hele til at køre rundt i 1 - 2 år.

Mvh

Thomas

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)