Hej Hvis jeg låner penge i banken til drift af min virksomhed, skal jeg så afregne skat af de penge der går til min egen løn? For ellers vil det jo være langt bedre at tage et privat lån og så bare bruge pengene istedet for at udbetale løn? Mvh Thomas |
Nej da - man skatter slet ikke af sine hævninger og der er ikke noget der hedder løn, Se her fra et af mine standard svar:
ENKELTMANDSVIRKSOMHED PERSONLIG VIRKSOMHED:
Det er Vigtigt at forstå, at virksomhed og person er to sider af samme sag.
MAN SKATTER AF RESULTATET – og ikke af det man hæver til sig selv, der er i princip ikke noget der hedder løn i en personlig virksomhed
Man får ”løn” ved at hæve når der er råd til det, og det bogføres over mellemregning i egenkapitalen under status
Det har således ikke spor indflydelse på resultat og det man hæver privat har således ingen skattekonsekvens.
Hæver man mere end virksomheden kan bære, ja så er det jo penge man må skylde kreditorer eller bank, og det har ikke spor med skat at gøre
Man skatter af indtægter minus udgifter = overskud – og ens hævninger er slet ikke med i driften
Årets overskud er indtægter minus virksomhedsudgifter og helt uden private hævninger.
Man fører regnskab efter årsregnskabsloven og bruger tallene derfra til at udfylde den udvidede selvangivelse fra pt 111 og frem
vh