Jeg har i tankerne om at starte et nyt affiliate-website om et produkt, hvor jeg ønsker at benytte produktnavnet i mit domæne. Jeg er klar over, at det er et registreret varemærke, og at jeg derfor ikke må benytte det. Jeg er derfor nået frem til et evt. alternativ.
Hvis vi nu tog iPhone 5 som eksempel, ville man så kunne få nogle problemer ved at benytte domænenavnet www.phone5-info.dk fremfor www.iphone5-info.dk? Jeg ved godt, at der er rigtig mange, der tager chancen og bruger registrerede varemærker i deres domæner, men den chance vil jeg ikke tage.
Hej Martin, jeg tror der skal rigtig meget til før æblefolkene gider gøre noget ved det - deres navn indfør jo ikke direkte i dit domæne. Så det ville jeg slet ikke være nervøs for.
Tak for svaret. Det var nu også bare ment som et eksempel. Men hvis man nu valgte www.phone5.dk som ikke er et registreret varemærke, burde der da ikke være nogen problemer? :-)
Glem keyword i domænenavnet. Find et kort og godt klingende navn. Det får du væsenligt mere ud af på sigt.
Jeg mener dit eksempel kaldes domain squatting, hvilket ikke er "tilladt".
Hej Karsten,
Det kan godt ske, at det bliver den løsning, jeg vælger. Jeg har dog været så heldet at finde frem til en mail, jeg kan kontakte firmaet bag produktet. Så jeg prøver at skrive en mail, om det kan lade sig gøre at benytte det ønskede domæne.