hej Jeg har haft et APS i ca 10 år nu som eneste ansat og har haft pænt overskud i alle årene, jeg påtænker nu at bygge et nyt Hus som skal være både kombineret privatbolig og virksomhed. Da jeg har en pæn egenkapital i virksomheden har jeg tænkt over hvad der er bedst, at bygge huset i selskabet og betale en lejeindtægt til selskabet, eller at bygge huset privat og få en husleje indtægt fra selskabet? hvilken fordele og ulemper er der ved disse to muligheder ?, har hørt noget om at man kommer til at betale en "misundelsesskat" på den leje man betaler til sit eget selskab ? |
Der er mange ting der skal belyses meget konkret, hvis du skal beslutte at eje bygninger i ApS eller privat, og jeg vil råde dig til - måske herinde - at søge en revisor der vil gennemgå det helt aktuelle tilfælde.
Der er ikke nogen misundelsesskat mig bekendt - du skal betale en markedsbestemt leje hvis du som ejer af et ApS lejer fra selskabet - og gør du ikke det - ja så kommer du naturligvis til at betale skat af den fordel du får gratis af din arbejdsgiver - på samme vis som vis du får andre goder gratis eller billigt, det har ikke lige noget med misundelse, men retfærdighed at gøre mener jeg.
Mere kompliceret er det hvis du skal leje ud til selskabet - Der findes en del regler for hvordan du som hovedaktionær gør det bedst muligt, og det afhænger jo af hvorledes forholdene helt konkret er - men igen - om du som privat skal udleje, måske 90% af ejendommen til dit ApS eller om du som ApS skal udleje måske 10% til dig selv, eller om det er helt andre % forhold der gælder + personlige skatteforhold og virksomhedens - vil være så afgørende, at du skal ha det beregnet for dig personligt og ikke bare et generelt svar
Der må vel også spille noget ind, om du vil købe i virksomheden fordi det er der din formue ligger nu - eller om du har pengene privat også - og om du vil ha boligen skal være en del af risikoen i dit ApS eller ligge uden for den risiko.
Da du har midlerne til det, så sæt en god revisor med lidt speciale i dette på sagen - det vil være billigere end at undlade - og er der nogen af den slags der lytter med, kan de jo pippe op.
(og det betyder ikke, at jeg mener det er fjollet at høre os herinde, for andre kan ha langt bedre råd, blot at jeg tror der skal langt flere oplysninger til )
vh