Jeg er fuldstændig ny herinde, så jeg beklager på forhånd, hvis dette spørgsmål har været stillet før!
Jeg arbejder til daglig i den grafiske branche, og har nu fået lyst til at afprøve en gammel drøm om at lave lidt freelance grafisk arbejde ved siden af fuldtidsjobbet.
Mine spørgsmål er nu:
1. Er det ikke mest fornuftigt at vente med at lade sig momsregistrere før jeg ser om der er penge i skidtet?
2. Hvis jeg nu ikke momsregistreret, vil det afskrække nogle virksomheder i forhold til faktura osv. fra mig?
2. Det vil nok ikke betyde så meget i forhold til iværksættere og mindre firmaer, men nogle vil nok reagere negativt på det. Du kan nemt komme til at fremstå useriøs, men det må du jo prøve at kompensere for på andre måder.
Jeg er i samme båd som dig, bortset fra, at jeg er fuldtidsfreelancer på 3. år.
1. Momsregistrer dig med det samme. Det koster ikke noget og er så let som ingenting.
2. Aner det ikke.
3. Jacob har en pointe. Undersøg din kontrakt inden du kaster dig ud i det. Da jeg var "lønslave" var der en konkurrenceklausul i mine ansættelsesforhold, som gjorde at hver gang jeg ville "moonlighte", måtte jeg spørge arbejdsgiveren først. Typisk var det ikke noget problem, fordi det var opgaver, der ellers på ingen måde ville gavne virksomheden (pro bono- eller dårligt betalte opgaver).