Hej Aminoer. Der har ofte været tråde her på Amino, der omhandler ophavsret/copyright på billeder. Jeg mindes at have læst mig frem til en 50-års regel? Men hvor meget kan man egentlig lægge i denne regel? Jeg er interesseret i at bruge nogle meget gamle, amerikanske fotografier fra en meget anerkendt fotograf. Alle billeder blev taget i årene cirka 1885 - 1935, men som jeg har kunne Google mig frem til, ser det ud til, at der gennem årene er museer og andre, der har opkøbt rettighederne til fotografens livsværk. Dog har jeg nu fundet følgende udtalelse i forbindelse hermed: "Northwestern University Library is not aware of any current U.S. copyright or other restrictions on the use of the publication. Northwestern University Library claims copyright in the images produced for this digital collection. The contents of this digital collection are provided for use in research, teaching, and private study. For these purposes, you may reproduce (print, make photocopies, or download) materials without prior permission, on the condition that you provide proper attribution of the source Jeg er godt og grundigt forvirret? Som jeg læser det, må man ikke bruge billederne til andet end research, undervisning og private studier - ikke kommercielt brug? Men jeg troede, at pointen med 50-årsreglen netop var, at billederne så var til fri afbenytning?
De bedste hilsner Thomas |
Hej!
I den danske ophavsretslov gælder normalt en gyldighedstid på 70 år efter ophavsmandens dødsår for beskyttelsen af værker. For fotografiske billeder er længden rigtigt nok 50 år.
I den amerikanske ophavsretslov er der - som jeg kan læse mig til - også en længde på 70 år (se her: http://www.law.cornell.edu/uscode/text/17/302). Jeg vil umiddelbart tro, at de 70 år også gælder for fotografiske billeder. Men vær dog opmærksom på, at de 70 år kun gælder for værker skabt efter 1977. Når billederne er taget i perioden 1885-1935, kan der derfor gælde andre regler, som jeg ikke er bekendt med. Men jeg kunne ikke forestille mig, at gyldighedsperioden skulle være væsentlig længere.
Det er lidt svært at svare på, om de forskellige museer kan tænkes at have opnået ophavsret til billederne. Det afhænger vel af, om gyldighedstiden samtidigt forlænges, når de har opkøbt rettighederne til billederne. Hvis der allerede er gået ca. 70 år efter fotografens død og indtil de har opkøbt dem, kan jeg ikke tro, at de kan forhindre andre i at anvende de originale billeder. Men som jeg læser den engelske tekst, kræver Northwestern University Library ophavsret til billederne inden for rammerne af den digitale publikation. Nu har jeg ikke set denne publikation, men det kan jo være, at billederne indgår på en særlig måde, som de godt kan kræve ophavsret til. Dette betyder, at du måske er nødsaget til at finde de originale udgaver af billederne et andet sted fra.
Det var mit bud. Du kan måske finde et mere uddybende svar her: http://www.copyright.gov/