Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Startsaldo pr. 1/1 på kapitalkonto mv.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey.

Jeg kan simpelthen ikke huske hvordan jeg har gjort det her for et år siden.

Når nu jeg slutter 2012-regnskabet og starter et nyt, hvordan gør jeg så med de konti der omhandler salgsmoms, købsmoms, indskud o.l., og bankkontoen?

De har jo en saldo pr. 31/12-12 som skal overføres til det nye regnskab til 1/1-13. Men så har jeg pludselig en ubalance mellem kredit og debet.

Hvad er det lige man gør her?

Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 15:21
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 17:18
Hejsa

Hvilket bogføringssystem er der tale om???

Du bruger måske ikke en revisor gennemgang af dit regnskab og indberetning af selvangivelse???

Morten
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Normalt kan bogføringssystemet håndtere det ved at bare vælge nyt regnskabsår, men ellers burde alle saldi - hvis det er noget manuelt jo stemme når de føres over OG - årets resultat for 2012 tilføres egenkapitalen som "årets resultat" i passiverne - så hvis din difference simpelthen er årets resultat, så er alt jo godt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 21:45

Jeg laver det bare i excel.

Det jeg tænker er bare, at hvis jeg eksempelvis fører følgende over til det nye år:

På debet-siden:

Bank: 20,000
Købsmoms: 1,500

På Kredit-siden:

Kapitalkonto: 20.000
Salgsmoms: 4.500

Så står der 21.500 på den ene side og 24.500 på den anden - det skulle der vel helst ikke?
Jeg bogfører efter det dobbelte bogholderi...

Jeg har haft startet mit regnskab i år med startsaldi på bank, momskonti og kapitalkonto, og på bundlinjerne står der det samme i debet og kredit, men kan simpelthen ikke huske hvordan jeg gjorde det...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08

Det er svært at køre status via excel, men her mangler du jo en momsangivelse på 3.000 kr som bliver skyldig moms, og meget gerne så også nulstilning af momskonti men det er slet ikke rigtigt klart hvad det er der sker her - du har vel ikke momsen med i driften går jeg ud fra og det er heller ikke klart her, om de 1.500 og 4.500 i moms er for 4. kvartal alene eller hele året eller hvordan du statusmæssigt har behandlet moms hvert kvartal?

Derudover må der være resultatet for året som skal med for at skabe balance, ellers er der et eller andet mere end det som du mangler - balancen for året kan ikke stemme uden årets resultat kommer ind med ind i billedet?. Det KUNNE tyde på, at du kan ha andre problemer med regnskabet end det at få status over i nye år.

Du kunne hitte en bogholder/økonomimand herinde - ved at spørge efter en, som for forholdsvis små penge kan løse det for dig, det er dyrt at ha fejl og køre dem videre

vh

Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 15:04

Det har kørt meget godt for mig..

Jeg har vel ikke årets resultat med i en enkeltmandsvirksomhed, da det hele bliver udbetalt som "løn"?

Jeg har nu fundet problemet og det hele går op igen i år...
Jeg havde en fejl et sted, som jeg har rettet, og nu kunne jeg blot skrive de rigtige åbningssaldi på det nye regnskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:24

nej dog - det du kalder løn er ikke en udgift - der findes ikke løn i en enkeltmandsvirksomhed og årets resultat er helt upåvirket af dine hævninger og går i status - det er den eneste måde den kan balancere - ellers er der lavet fejl for at den skal balancere

Man får ”løn” ved at hæve når der er råd til det, og det bogføres over mellemregning i egenkapitalen under status (debit mellemregning i passiverne og kredit bank da du hæver beløbet) = balance der igen.

Det har således ikke spor indflydelse på resultat og det man hæver privat har således ingen skattekonsekvens.

Hæver man mere end virksomheden kan bære, ja så er det jo penge man må skylde kreditorer eller bank, og det har ikke spor med skat at gøre

Man skatter af indtægter minus udgifter = overskud – og ens hævninger er slet ikke med i drifte

Du skal ha regnskabet ført i.h.t. årsregnskabsloven og det skal sammen med alle bilag gemmes i 5 år og tal fra det skrives i den udvidede selvangivelse fra pt 111 og videre

Jeg tror du behøver hjælp sådan som du beskriver det helt ærligt. Det behøver ikke være særligt dyrt, søg en der lige vil gå det igennem herinde, så får du det fixet, men bare lige at nu ha balance i noget der køres via excel, og tro man ikke har årets resultat med, lyder meget som om din drift føres helt forkert, og dermed jo status som helt afhænger af driften, f.eks vil du jo ha en del via mellemregning når du hæver penge i selskabet

vh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)